حالت سیاه
25-04-2024
Logo
احادیث رمضان 1444 هـ. ق. – گزیده ای از ماه رمضان : 26– از جمله مفاهیم شب قدر
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

من صفات القرآن الكريم أنه مثاني ، أن الآية تأتي آية أخرى تفسرها ، تنثني على أختها فتفسرها :

از ویژگی های قرآن کریم مثانی بودن آن است، یعنی اینکه آیه ای می آید و آیه ای دیگر آن را تفسیر می کند. پس از آیه ی مشابه خود می آید و آن را تفسیر می کند:

﴿ ﴿  إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1)  ﴾ 

 (ما آن را در شب قدر فرو فرستادیم) ﴾

[ [   قدر   ] ]

﴿ ﴿  وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ (67 ) ﴾ 

 (و خدا را آنچنان كه بايد به بزرگى نشناخته‏ اند و حال آنكه روز قيامت زمين يكسره در قبضه [قدرت] اوست و آسمانها در پيچيده به دست اوست) ﴾

[ [  زمر ] ]

شناخت خداوند به میزان اطاعت او است. اگر به درستی او را شناختی زنی مومن می گیری، فرزندان نیکی را تربیت می کنی. مراقب خروج دخترانت هستی. اگر به درستی او را بشناسی درآمد تو اسلامی است. هزینه های تو اسلامی است. تربیت فرزندانت اسلامی است. اوقات فراغت اسلامی است. اگر درست او را بشناسی مراقب صفحه نمایش هستی. خطرناک ترین صفحه نمایش های این دوران تلویزیون دیواری، صفحه نمایش آی پد و صفحه نمایش تلفن است اگر در خانه پایبند نباشی توبه ای نخواهد بود. بنابراین طرف دیگر با تلویزیون به ما رسیده نه با اسلحه، بلکه با صفحه نمایش. و این مساله بسیار مهم است. وقتی اراده ی مومن در اطاعت از خداوند سست باشد. در فرمان بردن از دستور خداوند و جزئیات شریعت سست باشد. هویت خود را از دست می دهد.

برای روشن تر شدن، خانه ای در نظر بگیرید که تمام دستگاه های برقی بی استثنا در آن وجود دارد. اما برق وجود ندارد. تمام این وسایل برقی بی فایده است. اگر رشته سیم را یک میلیمتر قطع کنیم تمام واحد از کار می افتد. اگر یک متر قطع کنیم. یک متر گناهان کبیره است. میلیمتر گناهان صغیره است. گناهان کبیره در آینده مانند کبیره اند. اگر با خدا قطع رابطه کنی دین سربار است. نماز سربار است. اما اگر ارتباط با خدا را درک کنی طعم تقرب به او را می چشی. شیرینی روی آوردن به او را می چشی. آن گاه بسیار خوشبخت و سعادتمند می شوی. و این تو را از لغزش حفظ می کند.

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر