حالت سیاه
29-03-2024
Logo
تربيت اسلامی – تربيت فرزندان در اسلام 2008 - درس (10-36): تربيت سلامت -3- پدیده‌ی دخانیات
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود و سلام بر سرورمان محمد راستگو و امانت دار. بار خداوندا، ما را از تاریکی‌های جهل و گمان به سوی نور شناخت و دانش و از گل و لای شهوت‌ها به سوی باغ‌های بهشت تقرب بیرون ببر.

سلامتی انسان ظرف عمل او است:

برادران گرامی، با درس دهم از دروس تربیت فرزندان در اسلام و هم‌چنان با موضوع تربیت سلامت در خدمت شما هستیم؛ زیرا سلامتی قالب عمل انسان است و سلامتی به خودی خود مطلوب نیست، بلکه به خاطر چیز دیگر مطلوب است، چرا که شما برای کار نیک خلق شده‌اید و کار نیک به سلامتی نیاز دارد.
یک بار شخصی به من گفت: آیا اجل حتمی و تعیین شده نیست که نه کم و نه زیاد می‌شود؟ گفتم: البته، اما میان زندگی هفتاد ساله همراه با سلامتی، تحرک و نشاط و زندگی طولانی و افتاده بر بستر تفاوت فراوان است. مرگ تغییری نمی‌کند اما نعمت دوم پس از نعمت هدایت نعمت سلامتی است.
این موضوع بسیار ریز و مهم است و به دل هر انسانی می‌نشیند.

پدیده‌ی دخانیات:

در این درس یک پدیده‌ی بیماری بسیار خطرناک که در جهان اسلام پخش شده یعنی اعتیاد را برگزیده‌ام. جهان اسلام بالاترین درصد معتادان را در جهان داراست و با نهایت تاسف یک شرکت دخانیاتی در یک روز فروش در جهان اسلام 110 میلیون دلار درآمد دارد که روزانه 12 هزار دلار به اسرائیل می‌رود. بالاترین درصد معتادان در جهان اسلام وجود دارد. به خدا سوگند این یک لکه‌ی ننگ در حق مسلمانان است. خداوند بزرگ می‌فرماید:

﴿ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً ﴾
(و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است)

( سوره نساء)

به خدا سوگند دخانیات مرگ تدریجی است و گلوله مرگ یک باره است و خداوند می‌فرماید:

﴿ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ﴾
(و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد)

( سوره بقره آيه: 195 )

و خداوند می‌فرماید:

﴿ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ ﴾
(براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏ گرداند)

( سوره اعراف آيه: 157 )

عاقل کسی است که با نص و نه واقع تعامل ورزد:

همت شما به عنوان یک انسان عاقل این است که با نص و نه واقع تعامل ورزید. خدای نکرده یک انسان به علت دخانیات به تومور بدخیم در شش‌هایش مبتلا می‌شود، قطعاً باید درآورده شود اما چه زمانی؟ زمانی که کار از کار گذشته باشد. اما انسان عاقل یا به حکم شرعی و یا به حکم پژوهش علمی اعتیاد را ترک می‌کند و مثالی که همیشه می‌زنم:
شما مبالغ هنگفتی در حمص دارید. سوار بر خودرو خود می‌شوید. در زمستان به سمت حمص می‌روید. در حومه‌ی دمشق تابلویی می‌بینید که نوشته است: راه حمص به علت تراکم برف در نبک بسته است. شما عاقل هستید. از حومه‌ی دمشق باز می‌گردید. چه چیزی شما را واداشت که خودروی سه تنی را برگردانید؟ چهار کلمه، زیرا شما عاقل هستید. راه حمص بسته است و هدف شما حمص است و این راه بندان در نبک اتفاق افتاده است. اگر چهارپایی می‌رفت کجا می‌ایستاد؟ دقیقا هنگام برخورد با برفها، اما چه چیزی چهارپا را کنترل می‌کند؟ وضعیت موجود، اما چه چیزی عاقل را کنترل می‌کند؟ نص.
تفاوت میان عاقل و ناعاقل این است که عاقل از نصوص و تحریم‌ها حکم می‌گیرد:

﴿ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ ﴾
(براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏ گرداند)

اما غیرعاقل از وضعیت موجود خود حکم می‌گیرد. زمانی دست از دخانیات می‌کشد که به تومور بدخیم شش دچار شود و یا به انسداد رگ‌های قلب و یا فلج پاها یا... مبتلا گردد. موضوعات بی شماری از زیان‌های دخانیات وجود دارد.
نسخه‌ای از یک مجله‌ی دمشقی را به من دادند. عنوان مقاله در این مجله این بود که یک سی دی باعث شد یک خرده فروش دخانیات دست از این کار بکشد. بعد از سخنرانی من در مراسم سالگرد تاسیس انجمن مبارزه با دخانیات که خودم در آن عضو بنیانگذار هستم، بزرگترین توزیع کننده در دمشق را واداشت که دست از این شغل بردارد.

دلایل فطری حرمت دخانیات:

image
برادران، دلایل فطری وجود دارد. آیا در زندگی خود شنیده‌اید که معتادی دخانیات را در دست بگیرد و بگوید بسم الله؟ شما برای نوشیدن آب بسم الله می‌گویید، برای خوردن غذا نیز بسم الله می‌گویید، اما برای مصرف دخانیات بسم الله نمی‌کنید. وقتی مصرف آن را به پایان می‌رسانید آیا می‌گویید: خداوندا شکرت، خداوند فضل و کرم خودت را بر ما بیفزا. محال است. آیا جرأت می‌کنید یک تکه نان را زیر پا له کنید؟ خیر، اما به راحتی پس از کشیدن سیگار فیلتر آن را روی زمین می‌اندازید و با پایتان له می‌کنید؟ آیا همین دلایل کافی نیست؟
برادران، آیا باور می‌کنید که دانشمندی از دانشمندان مصر به آمریکا رفت و با چشم خودش دید که برگ‌های تنباکو در شراب خیسانده می‌شود. چطور است که سیگار تا پایان می‌سوزد و خاموش نمی‌شود؟ زیرا آغشته به شراب است. این یک سخن علمی و مستند است. من نام شرکت‌های دخانیاتی را در اختیار دارم. حتی شرکت‌هایی در منطقه (خاورمیانه) وجود دارد که برگ تنباکو را به شراب آغشته می‌کنند و گاهی می‌شنوید که شخصی در تبلیغات می‌گوید: بیا این طعم خوب است، این طعم شراب است. این تبلیغ کننده‌ی مشهور که روی صفحه می‌آید و لباس کابویی می‌پوشد و سیگار می‌کشد که گویا قهرمان است به دلیل سرطان ریه مرده است و در حال جان کندن روی بستر می‌گفته است: من به شما دروغ می‌گفتم، دود دخانیات مرا کشت.

 

زیان‌های فردی و اجتماعی دخانیات:

imageبرادران گرامی، حقیقتی وجود دارد که امیدوارم برایتان روشن باشد. نسبت اعتیاد به دخانیات 85% است و نسبت اعتیاد به شراب 15% است، چگونه؟ یعنی از هر صد نفر تنها 15 نفر می‌توانند دخانیات را ترک کنند، در حالی که از هر صد شرابخوار 85 نفر می‌توانند آن را ترک کنند. این بسیار خطرناک است.
برادران، شرکت‌های توتون در جهان سلامت به نام شرکت‌های قاتل یا شرکت‌های تجارت مرگ معروف است. این شرکت‌ها روزانه دو نخ سیگار برای هر نفر در روی زمین تولید می‌کنند و مجموع تولیدات آن‌ها روزانه 12 میلیارد نخ سیگار است. اگر سموم وارده در این سیگارها یکباره به بدن ساکنان زمین وارد شود همه می‌میرند. سیصد نوع سم در دود سیگار وجود دارد. طبعاً این اطلاعات از دقیق‌ترین منابع استفاده شده است.
گفته‌اند: تأثیر این سم‌ها در انسان بیشتر از تاثیر بمب اتم است. کسانی که به علت اعتیاد می‌میرند بیشتر از تمام افرادی هستند که در نتیجه‌ی طاعون، وبا، گری، سل، جذام و تیفوئید می‌میرند.
در یک کشور غربی روزانه هزار نفر به علت اعتیاد از دنیا می‌روند. این تعداد هفت برابر بیشتر از تعداد افرادی است که به دلیل سوانح تصادف که بالاترین نسبت مرگ و میر جهان است، می‌میرند. معتادان هفت برابر بیشتر از کشته‌های سوانح رانندگی می‌میرند:

﴿ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً ﴾
(و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است)

نیکوتین خطرناکترین ماده‌ی سیگار:

image
به خدا سوگند یک سخن دردناک است که شرم دارم همیشه آن را بگویم: آیا تا به حال دیده‌اید یک انسان معتاد عاقل خودکشی کند؟ خودش را بکشد؟ خودش را در معرض سکته قرار دهد؟ در معرض انسداد رگ‌های قلب قرار دهد؟ خودش را در معرض بیماری لاعلاج فلج قرار دهد؟
یک آمار در یک کشور غربی نشان می‌دهد کسانی که به علت مصرف سیگار در یک کشور غربی می‌میرند چهارصد هزار نفر می‌باشند. در واقع روزانه هزار مرگ رخ می‌دهد. از هر سه نفر معتاد یک نفر به علت دخانیات می‌میرد.
اکنون مجموع سود حاصل از فروش توتون برای شرکت‌های عرضه کننده بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که دولت‌ها برای درمان معتادان انجام می‌دهند. طبیعتا خطرناک‌ترین ماده نیکوتین است. گاهی شخصی به شما می‌گوید: یک سیگار با فیلتر است. فیلتر مانع از ورود نیکوتین نمی‌شود و فقط مانع ورود قطران (تار) می‌شود، برای این فیلتر می‌گذارند که مانع قطران شود. چهار قطره از نیکوتین اگر به یک اسب تزریق شود آن را فورا از پا در می‌آورد.
خطرناک‌ترین چیز برای یک معتاد این است که سم دود با گلبول‌های قرمز خون همراه می‌شود و تاثیر آن را از بین می‌برد و مهم‌ترین مسأله در گلبول‌های قرمز این است که تبادل اکسیژن در آن‌ها صورت می‌گیرد و گاز کربن در آن باقی می‌ماند.
طبیعتا دو گاز سمی در سیگار وجود دارد که سرطان زا می‌باشند. یک پژوهش در بریتانیا بر روی هشتاد مرد سیگاری انجام شد، نشان داد که سه نفر از هر ده نفر به دلیل اعتیاد می‌میرند.

تاثیر سیگار بر روی سیستم‌های بدن انسان:

1 ـ تاثیر دود سیگار بر روی مغز و ضعیف شدن آن:

image


اکنون وارد جزئیات می‌شویم. جزئیات مغز: مغز دود سیگار را با حرص عجیبی جذب می‌کند و آن را می‌گیرد. چرا؟ زیرا آن را نشئه و سر حال می‌کند. در دود سیگار یک ماده سرحال کننده و یک ماده مست کننده وجود دارد. این سم سلول‌های مغز را ملتهب می‌کند. یک پژوهش علمی بر روی شش هزار و هشتصد نفر نشان داد که ارتباط محکمی میان اعتیاد و ناتوانی ذهنی وجود دارد.
غالباً انسان معتاد نسبت به غیر معتاد کم حافظه‌تر است. این تاثیرات آن بر روی مغز است.

2 ـ ضعف دستگاه تنفسی و التهاب مزمن بینی و حلق:

سیستم تنفسی: سیستم شش‌ها مانند خوشه‌ی انگور است. هر دانه یک کیسه ششی دارد. این کیسه‌ها عبارت از یک جای خالی و سوراخ است. یک خوشه‌ی انگور اما تو خالی است. در این جای خالی اکسیژن تبادل می‌شود. گلبول‌ها اکسیژن را می‌گیرند و گاز کربنیک را در باز دم رها می‌کنند. این کیسه‌های هوایی اگر کشیده شوند به مساحت دویست متر می‌رسند. می‌گوید: سم سیگار این بافت‌های در بردارنده‌ی کیسه‌های هوایی را تخریب می‌کند. تنفس را ضعیف می‌کند و به التهاب مزمن بینی و حلق و حنجره و ناي منجر می‌شود. نسبت سرطان ریه در میان معتادان هشت برابر غیر معتادان است.

 

بر فرض اگر ده درصد از افراد غیر معتاد به سرطان ریه دچار شوند، 80 نفر از صد نفر معتاد به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. این درس ده روز از وقت مرا گرفته است و در تمام آن به منابع دقیق رجوع شده است.

3 ـ بیماری‌های قلب از جمله سکته و سایر بیماری‌ها به دلیل دخانیات:

قلب: یکی از برادران جراح قلب برا من قسم خورد. او به خدای بزرگ سوگند خورد که هشت سال است در این کشور تقریبا روزانه یک عمل قلب انجام داده‌ام. یا در هفته ای چهار عمل انجام می‌داده است. به خدا سوگند می‌خورد که هر عمل قلب بازی که انجام داده آن فرد معتاد بوده است. یکی از دوستان پزشکم متخصص حلق و گوش و بینی است. بیماری مبتلا به تومور بدخیم در حلق نزد او آمده است. به من گفت: بدون آن که بدانم دستم را روی سینه اش گذاشتم و ناگهان بسته‌ی سیگار را داخل جیب او دیدم. به او گفته است: علت این بیماری همین است.
ای برادران، ما عاقل هستیم. سلامتی بسیار ارزشمند است. سلامتی تاجی بر سر افراد سالم است که تنها بیماران آن را مشاهده می‌کنند. بسیاری از بیماری‌های قلب از جمله سکته‌ها به دلیل دخانیات است و 80% بیماران قلبی معتاد هستند.

احتمال سکته‌ی معتاد بسیار زیاد است، زیرا فشار وی همیشه بالا و خونش غلیظ است:

imageطبیعتا اندکی بعد دلیل را خواهید دانست. دلیل آن است که انسان وقتی افعی ببیند و این را پیش تر بیان کردم که چه اتفاقی برای جسمش رخ می‌دهد؟
تغییرات عجیبی رخ می‌دهد. تصویر افعی بر روی شبکیه‌ی چشم او نقش می‌بندد و مغز تصویر را می‌خواند. مغز پادشاه سیستم عصبی است. خطر را با استفاده از فایل‌های مربوط به افعی درک می‌کند. در نزد رئیس سیستم هرمونی، همکارش رئیس غده‌ی هیپوفیز با وزن نیم گرم وجود دارد. به غدد فوق کلیوی فرمان مواجهه با خطر را صادر می‌کند. اکنون فوق کلیه فرمانی به قلب داده که ضربان را به صد و شصت برساند و به شش‌ها دستور می‌دهد که تنفس را زیاد کنند و به کبد دستور می‌دهد مقداری قند را بیفزاید و به رگ‌های پوستی دستور می‌دهد که سرخ تر شوند و به کبد دستور ترشح هرمون لخته می‌دهد. کسی که می‌ترسد خونش غلیظ می‌شود و فشارش بالا می‌رود و رگ‌ها تنگ می‌شود و چهره اش زرد می‌گردد و ضربان وی بالا می‌رود و نفس نفس می‌زند. این حالت در ماه یک بار، در سال یک بار و یا در پنج سال یک بار شاید اتفاق افتد. حالت ترس بسیار شدیدی است. ماده‌ای که فوق کلیه ترشح می‌کند و تمام این نتایج را به بار می‌آورد همان ماده‌ای است که سموم نیکوتین در بدن ایجاد می‌کنند. معتاد همیشه رگ‌هایش بسته و رنگش زرد است. همیشه فشار وی بالا است. همیشه خون وی غلیظ است. برای همین احتمال سکته‌ی معتاد بسیار بالا است.
دوست من پزشک است. یکی از بیماران وی معتاد بود. به خدا سوگند در جلوی من به او گفت: غیب نمی‌گویم اما با استناد به قوانین می‌گویم که تو مدت زمان نه چندان دوری به سکته مبتلا خواهی شد. به خدا سوگند پس از شش ماه دچار سکته شد، زیرا هرمون لخته را کبد در هنگام ترس ترشح می‌کند و نیکوتین این هرمون را تحریک به ترشح می‌کند، بنابراین خون فرد دودی می‌بندد و غلیظ می‌شود.

بهترین روش تربیت فرزندان این است که خود الگوی آنان باشید:

برادران، من زیان‌های فراوانی از دخانیات را در اختیار دارم، اما وقتی می‌بینم که عقل کسی تعطیل است من پدران را مورد خطاب قرار می‌دهم. درس تربیت فرزندان. پدیده‌ی اعتیاد بسیار گسترش یافته است و پدر معتاد الگوی پسر خود است.
شخصی معتاد و شاعر این ابیات را نوشته است و می‌گوید:

آغاز داستان مرا بشنو که چون به مجموعه‌ی هم سن و سالان پیوستم
پدر و مادرم نمی‌دانستند که من کجاها دنبال ته سیگار و سیخ کبریت پرسه می‌زنم
تنها چند ماه گذشت که سیگار شیطان در میان انگشتانم افتاد
فرصت طلایی من عید بود که پدرم جیبم را پر از پول می‌کرد
* * *
imageعاشقانه فیلم‌های قهرمانی و صحنه‌های سیگار کشیدن را هر لحظه دنبال می‌کردم
یقین پیدا کردم که توتون شرط لازم پیوستن به شجاعان است
سیگار استاد در مدرسه مانند الهام جن و شیطان بود
* * *

استاد سیگار می‌کشد. پسرم تو سیگار نکش. شما سیگار می‌کشید. خنده دار است. پس از این درس‌ها خواهید دید که بهترین و تاثیرگذارترین روش تربیت، الگو شدن خود شما است.

بی تردید به سیگار اعتراف کردم و پس از پنهانی آشکارا می‌کشیدم
* * *

ضرورت دروس علمی برای انسان جهت حرکت درست و بیدار شدن از خواب غفلت:

دوست ندارم نسبت به معتادان سنگدلانه رفتار کنم. گاهی با انسانی برخورد می‌کنم که دارای مکان و مدرک والایی است. با نهایت احترام نزد وی می‌نشینم، اما به محض این‌که ببینم سیگار می‌کشد از چشم من می‌افتد. من هیچ گاه انسان معتاد عاقلی ندیده‌ام:

بی تردید تسلیم سیگار شدم و پس از پنهانی آشکارا می‌کشیدم
پدرم سیگار می‌کشید و معلم الگوی من هم سیگار می‌کشید و هر دو با رفتارشان مرا فریب دادند
پزشک محله‌ی ما نیز سیگاری بود و من او را توجیهی برای بازدارندگانم قرار دادم
* * *
دوران جوانی را گذراندم و پس از آن سینه‌ام به خس خس افتاد
به محض دویدن به له له می‌افتادم و تپش قلبم بالا می‌رفت و سرفه می‌کردم
اموالم را خرج کردم و اراده ام را سست کردم تا احترام توتون را داشته باشم
* * *
این دشمن سرسخت را دوست خود نمودم و پشت سرم سوارش کردم، اما اسب مرا فروخت
از مصیبت پیشینیان درس نگرفتم و اصرار کردم اما از زیان خود ترسیدم
این داستان کسی است که از پشیمانی آب شد، مواظب باش دوست من که تو دومی نباشی
* **
انگشتانش می‌لرزد گویی برگ ریزان پاییزی است که سرما زده شده است
گاهی خون می‌تراود و بر دستمالش تکه‌ای از جگر خود را می‌بیند
که به حتم می‌گوید فردا می‌میری و اگر اندکی دلداری دهد می‌گوید پس فردا می‌میری
* * *
جوان مرد و در لحدی وحشتناک و ناامید و تنها ماند
بر سنگ قبرش با خون خطی نوشتند که عبرت دیگران باشد
این شخص کشته‌ی عشق یک هوس بود، اگر مثل او شدی از ادامه خودداری کن
* * *

چرا درس‌های علم ضروری است؟ تا از خواب غفلت بیدار شوید و به راه درست حرکت کنید.

تاثیر اعتیاد بر تمام افراد خانواده:

image

برادران گرامی، دود رگ‌ها را تنگ می‌کند، تنگ می‌شود یا بسته می‌شود. انسان به بیماری‌ای به نام آنژين صدری یا انفارکتوس یا سکته یا قانقاریا و تنگ شدن رگ‌ها دچار می‌شود. آب بدن کم می‌شود و پاها سیاه می‌شود که ناچار باید قطع شود.
اکنون بشنوید کمبود وزن در نوزاد، ناهنجاری‌های قیافه، مرگ ناشی از تنگی نفس نوزاد و کری تمام این‌ها ناشی از مادر دودی است. مادر دودی سم دود را از شیر خود به نوزاد شیرخواره انتقال می‌دهد. اکنون نوزاد تازه به دنیا آمده سم دودها را در شیر مادر دریافت می‌کند. رفلکس‌های پی در پی و تشنج‌ها و تپش بیش از حد قلب نوزاد از آثار سم موجود در دود سیگار است.
اکنون تراکم سم دود در سینه‌ی زن یکی از دلایل سرطان سینه است.
اکنون این همسر بی گناه و این کودک معصوم و این دختر افسونگر گناهشان چیست؟ 38% از خطرات دود سیگار به افراد غیر سیگاری پیرامون فرد سیگاری می‌رسد. یعنی رک و بی پرده: شما ای پدر معتاد نسبت به حق همسر و فرزندانتان مجرم هستید. این اعتیاد منفی نام دارد.

صادرات بی کیفیت ترین نوع توتون به خاورمیانه:

برادران گرامی، دکتر عبدالصبور شاهین یکی از علمای بزرگ مصر کتابی در درباره‌ی خیساندن برگ‌های توتون در شراب نوشته است. این کتاب را در اختیار دارم. از نمایشگاه کتاب از کتابفروشی اسد تهیه کرده‌ام. وی به آمریکا می‌رود و با چشم خود چگونگی خیساندن برگ‌های توتون در شراب را می‌بیند.
برادران گرامی، یک مطلب دردناک دیگر: آیا باور می‌کنید که بدترین نوع توتون به خاورمیانه صادر می‌شود. بدترین نوع توتون و به تعبیر امروزی تفاله‌های توتون به خاورمیانه صادر می‌شود. ما با نهایت تاسف بالاترین درصد معتادان جهان را داریم و بدتر این که این درصد در حال افزایش است، در حالی که نسبت معتادان غرب در حال کاهش مستمر است.

تا به کی مشغول لذت‌ها هستی در حالی که مسئول اعمال خود می‌باشی
* * *

اراده‌ی راستین و راسخ در ترک اعتیاد امری بسیار مهم است:

image
برادران، این‌ها حقایقی است، به من می‌گویید: نمی‌توانم، من می‌گویم دلیل قاطع بیاورید. چگونه در رمضان می‌توانید؟ شما مسلمانید، روزه می‌گیرید، چگونه سیگار در رمضان از شما دور می‌شود؟ بنابراین می‌توانید. یک حقیقت مهم است: چیزی که گمان می‌کنید نمی‌توانید همان است که نمی‌خواهید انجام بدهید.

 

من برادری می‌شناسم که در روز پنج بسته سیگار می‌کشید، معتاد بود. یک سی دی گوش داد. سوره‌ی یس، تصمیمی گرفت و برای همیشه سیگار را ترک کرد. من به تمام برادرانی که قصد ترک اعتیاد را دارند مژده می‌دهم که نتایج آن را زود خواهند دید.
تن شریف است. وقتی شما احتیاط می‌کنید عکس العمل‌های عجیبی از جسم می‌بینید. خود را سبک می‌بینید. آرام شده اید. قلبتان آرام است. رنگ شما تغییر کرده است. رنگی متفاوت از جسم خود را مشاهده می‌کنید.
بنابراین: راستی در اراده و نیروی اراده در ترک اعتیاد امری بسیار مهم است. کسی که اراده ندارد انسان نیست. تصمیمی که انسان درباره‌ی سرنوشت خود می‌گیرد گذر ایام کمتر می‌تواند آن را سست کند، به شرطی که با اراده ای ایمانی واقعا صادق باشد.
image
در هر جامعه‌ای معتاد پیدا می‌شود. به خداوند یگانه سوگند وقتی می‌بینم شخصی به من پناه می‌آورد و معتاد است به خدا به خاطر او بسیار اندوهگین می‌شوم و بی نهایت درد می‌کشم اما نمی‌گویم این معذور است، اما من اطلاعات دقیقی دارم که معتادان در جرگه‌ی بیماران قرار می‌گیرند و شاید از من بیشتر قانع باشد، اما معتاد باشد و هر چه زمان اعتیاد طولانی تر باشد دل کندن از آن دشوارتر می‌شود. آگاهی بهداشتی این است که خداوند به شما عقل داده است و عقل ابزاری بسیار زیبا است. هم تحریم شرعی وجود دارد و هم پژوهش پزشکی وجود دارد، اما باید این پژوهش بازدارنده باشد و تحریم نیز بازدارنده باشد، اگر مومن هستی تحریم وجود دارد؟ اگر سکولار هستی پژوهش علمی وجود دارد؟
بنابراین: ژرف کاوی آگاهی، من امیدوارم که اگر فرزندتان سیگار می‌کشد دست به کتک نشوید بلکه او را قانع کنید. درس را به او بدهید. برای سلامتی خودت ای فرزندم، به خاطر آینده و همسرت.
با صراحت می‌گویم اکنون گرایش‌های بسیار عجیبی وجود دارد. دختر وقتی بداند خواستگارش معتاد است به او پاسخ مثبت نمی‌دهد.
ما به برخی کارگاه‌ها پاداش می‌دهیم. کارخانه‌ای که از استخدام اشخاص معتاد خوددرای می‌کند نزد ما ارزش دارد و آن را می‌ستاییم. کارخانه‌ای که از قبول معتادان خودداری می‌کند نزد ما محترم است. اکنون کارخانه‌هایی هستند که به افراد معتادی که ترک کنند پاداش مخصوصی می‌دهد.
image
حتی یک بار از کارخانه‌ای بازدید کردم که اتاقی بلورین توجه مرا جلب کرد و یک مکان برای سیگار کشیدن داشت . تنها همین جا می‌شد سیگار کشید. منتظر نوبت خود بمانید. وارد می‌شوید گویا کسی در اتاق اعدام نشسته است. سیگار می‌کشد و دود در شیشه دور می‌زند و سپس خارج می‌شود.
ما کارخانه‌ها را تشویق می‌کنیم. طبیعتا در جهان غرب هیچ کس حق ندارد در مکان عمومی سیگار بکشد. نه در هواپیما و نه در مجموعه‌های عمومی و نه هرگز در بازار سیگار نمی‌کشند.
پند سوم، اولین پند این است که ما نیاز به نیروی اراده دارید. پند دوم شما نیاز به عمق آگاهی دارید.
شخصی در دمشق سیگار می‌فروخت. شخصی سی دی این سخنرانی را به او داد. وی آن را شنید. مغازه دو شریک داشت. شریک اول سی دی را گوش داد و بسیار تاثیر پذیرفت و تصمیم به رها کردن فروش سیگار گرفت. شریک او موافقت نکرد به او گفت: من یک شریکم. سودهای فروش سیگار را جمع کردند. بیست و پنج هزار شد. شریک توبه کار به او گفت: من دوازده هزار و پانصد از سود خود را به تو می‌بخشم، به او گفت: اگر این طوری باشد مشکلی نیست. یعنی تا زمانی که تقریبا بیست و پنج هزار ماهیانه سود کنم می‌خواهم دست از فروش سیگار بردارم و تو نصف و نصف با من شریک هستی. من به تو قول می‌دهم که دوازده هزار و پانصد را ماهانه به تو بدهم. او موافقت نمود و با هم به توافق رسیدند که دست از فروش آن بردارند. روز شنبه توزیع کننده آمد. توزیع کننده پنج میلیون طبق معمول به عنوان ودیعه نزد شرکت دخانیات گذاشته است. این هفته چقدر درخواست دارید؟ به او گفت: ما می‌خواهیم همین هم که نزد ما است از ما بگیری. ما دست از فروش برداشته‌ایم. دلیل چیست؟ به او گفت: این سی دی. بگیر و گوش کن. او نیز شنید و قانع شد. روز دوم تصمیم به رها کردن کار توزیع دخانیات برای دویست و پنجاه مغازه در دمشق شد. او شرکت خود را به شرکت توزیع مواد غذایی تبدیل نمود. او خودروهایی داشت. پنج میلیون ودیعه را پس گرفت و به یک توزیع کننده مواد غذایی تبدیل شد.
ما می‌خواهیم این درس و اصل درس در سی دی‌هایی در این مسجد موجود باشد که هر کس خواست به او بدهیم. به عنوان هدیه رایگان تقدیم کنیم. اگر خویشان شما معتاد هستند این سی دی را به او بدهید تا گوش دهد و بدون هیچ قید و شرطی تاثیر می‌پذیرد و حق چاپ هم محفوظ نیست و حق هر مسلمانی است.
imageاکنون: نا امید نشوید. اگر یک بار تلاش کردید و پیروز نشدید طبعا این یک نکته است، شخصی می‌گوید:
شخصی گفته است: چه کسی می‌گوید ترک اعتیاد سخت است؟ چه کسی این سخن را می‌گوید؟ من بیست بار آن را ترک نموده‌ام.
از افزایش وزن نترسید. اگر شخصی سیگار را ترک کرد با حرص می‌خورد. ترک تدریجی نکنید برادرم، من پنج پاکت سیگار در ماه می‌کشیدم و این ماه چهار تا و.. خیر، این کار پایان ندارد. شما به یک تصمیم قطعی نیاز دارید. تدریجی ترک نکنید بلکه به یکباره رهایش کنید. از تجربه‌های کسانی که ترک کرده اند استفاده کنید و ترک کنید و بگویید من ترک کرده‌ام. حتی اگر دوباره مصرف کنید خودتان آشفته می‌شوید و حرف‌های زیادی می‌شنوید. بگویید من اعتیاد را ترک کرده ام.
به این آیه گوش دهید:

﴿ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ ﴾
(همانان كه از اين فرستاده پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى‏‌يابند پيروى مى كنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏‌دهد و از كار ناپسند باز مى‌دارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏‌گرداند)

( سوره اعراف آيه: 157 )

آیا با دلیل علمی قطعی ثابت نشده که اعتیاد از پلیدی‌ها است؟
برادران طبیعتا در برخی از سخنرانی‌ها فتواهایی را از شیخ الاسلام در دوران عثمانیان گرفته تا شیخ ازهر و شورای عالی فتوا در سوریه که خودم عضو آن هستم، بیان نموده‌ام. ما فتوای رسمی صادر نمودیم و در تحریم دخانیات به شکل قطعی منتشر شد.
هم‌چنین تابلویی بسیار بزرگ در بیان زیان‌های دخانیات وجود دارد که شاید خداوند سبحان در این موضوع دوستان مومن ما را با آن یاری نماید و باید هر پدری به فرزندانش توجه کند که اگر در این ورطه بیفتند پایانی تلخ خواهند داشت.

 

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر