حالت سیاه
12-05-2024
Logo
صحبت‌های رمضان 1445هـ. ق - نکات رمضانی: 04 – آیا رمضان یکی از رحمت‌های الهی برای ماست؟
لینک تکمیلی برای تماشای ویدیو اینجا را فشار دهید
×
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

آیا رمضان یکی از رحمت‌های الهی برای ماست؟

گوینده :

جناب دکتر، اکنون ما در اوایل ماه مبارک رمضان هستیم، به تبریک به شما و تمام مسلمانان در سراسر جهان. آیا می‌توانیم ماه رمضان را یکی از رحمت‌های الهی برای خود بدانیم؟

دكتر محمد راتب نابلسی :

یکی از بزرگ‌ترین رحمت‌ها یک ماه استثنائی است که ویژگی خاصی دارد و نماز تراویح در آن است.

(( من صلى الفجر في جماعة فهو في ذمة الله حتى يمسي ))

(( هر کس نماز صبح را با جماعت بخواند تا شب در پناه خدا قرار دارد. ))

اگر کسی مزه‌ی تقرب به خدا را بچشد این وقت صبح وقت روی آوردن به خدا است و وقت ارتباط با خدا و دریافت رحمتها است.

((عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال:  لو يعلمُ الناسُ ما في النِّداءِ والصفِّ الأول، ثم لم يَجِدُوا إلا أن يَسْتَهِموا عليه لاسْتَهَمُوا، ولو يعلمون ما في التَّهْجِيرِ لاسْتَبَقُوا إليه، ولو يعلمون ما في العَتَمة والصبح لأتوهما ولو حَبْوا ))

(( ابوهریره رضی الله عنه می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: ((اگر مردم ثواب آن‌چه را که در اذان گفتن و صف اوّل نماز است درک می‌کردند، سپس برای رسیدن به آن چاره‌ای به جز قرعه کشی نداشتند قرعه کشی می‌کردند، و اگر ثواب آن‌چه را که در تهجیر (زود رفتن به مسجد برای ادای نماز فرض) است می‌دانستند در آن از هم سبقت می‌گرفتند، و اگرثواب آن‌چه را که درعتمة ( نماز عشاء) و نماز صبح است درک می‌کردند خود را به آن می‌رساندند حتّی اگر با کشیدن جسمشان بر زمین می‌بود ))

[ بخاري ومسلم ونسائي  ]

(( عن أبي هريرة رضي الله عنه أنَّ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال: رَبُّنَا كُلَّ ليلةٍ إلى سماءِ الدنيا، حين يبقَى ثُلثُ الليلِ الآخِرُ، فيقول: من يَدعُوني فأَستجيبَ له؟ مَن يَسْألُني فأُعْطِيَهُ ؟ مَن يَسْتَغْفِرُني فَأَغْفِرَ لَهُ ))

(( ابوهریره رضی الله عنه می‌گوید رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: پروردگار ما هر شب در یک سوم آخر شب به آسمان دنیا می‌آید و می‌فرماید: کیست که مرا بخواند تا اجابتش کنم؟ کیست که از من تقاضا کند تا او را ببخشم؟ کیست که از من طلب آمرزش کند پس او را بیامرزم؟ ))

[  بخاري ومسلم وابو داود وترمذی ومالک ]

انسان وقتی ارتباطش را با خدا و با اصل جمال، کمال، بخشش، ذات الهی و صاحب نام های نیک و صفات والا و قادر بر همه چیز محکم کند.

 

﴿ وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (123)  ﴾

﴿ و نهان آسمان‌ها و زمين از آن خداست و تمام كارها به او بازگردانده مى‏شود، پس او را پرستش كن و بر او توكل نماى و پروردگار تو از آن‌چه انجام مى‏‌دهيد غافل نيست. ﴾

[ هود ]

به همه چیز می‌رسد .

(( ابن آدم اطلبنِي تجدني ، فإذا وجدتني وجدت كل شيء ، وإن فتك فاتك كل شيء، وأنا أحب إليك من كل شيء ))

(( ای فرزند آدم، مرا بخواه تا بیابی و وقتی مرا یافتی همه چیز را داری و اگر مرا نداشته باشی هیچ نداری و من از هر چیزی برای تو محبوب‌ترم. ))

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر