حالت سیاه
26-04-2024
Logo
تفسير مطول – سوره اعراف 007 - درس(05-60): تفسير آيه 10، قدرت عمل انسان در زمین
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود و سلام بر سیدنا محمد راستین وعده‌ی امانت دار. پروردگارا، ما را علمی نیست جز آن چه به ما آموختی، به راستی که دانا و باحکمتی، بار الها، آن چه به سود ماست، به ما بیاموز و از آن چه به ما آموختی، به ما منفعت برسان و بر علم ما بیفزای، حق را به ما حق بنما و توفیق پیروی از آن را نصیبمان گردان و باطل را به ما باطل بنما و توفیق اجتناب از آن را به ما ارزانی کن و ما را از کسانی بگردان که سخن را می‌شنوند و از بهترینش پیروی می‌کنند و با رحمت خود ما را در زمره‌ی بندگان نیکوکارت قرار ده، بار خدایا ما را از تاریکی نادانی و توهم به نور معرفت و دانش و از شهوات به سوی بهشت بیرون ببر.
برادران گرامی، با درس پنجم از دروس سوره‌ی اعراف آیه‌ی دهم و این فرموده‌ی الهی در خدمت شما هستیم:

﴿وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَا تَشْكُرُونَ(10)﴾
﴿ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم [اما] چه كم سپاسگزارى مى‌كنيد﴾

معنای قدرت عمل در بدن انسان: قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم

قدرت عمل این است که در جایی امن باشید و کسی نتواند به شما آسیبی برساند. تمکین معنای محدود و نامحدودی دارد.

از نمونه‌های قدرت عمل در جسم انسان

1 – ایستادن و راه رفتن:

چگونه بر روی دو پا راه می‌روید؟ چه کسی برای شما اسکلت استخوانی قرار داده است؟ این اسکلت چگونه محکم شده است؟ این اسکلت از جنس آهک است. چه کسی املاح محلول برای این منبع را در برخی از غذاها قرار داده است؟ سپس در استخوان‌ها رسوب می‌کند و برای شما اسکلت استخوانی محکمی قرار می‌دهد که گاهی تا 500 کیلو حمل می‌کند. استخوان گردن ران تا 250 کیلو تحمل می‌کند. هر دو استخوان نیم تن وزن تحمل می‌کنند. چگونه شما را با این اسکلت استخوانی قدرت داده است؟ اگر این اسکلت استخوانی نبود انسان مانند اشیاء انعطاف پذیر و نرم روی زمین می‌افتاد، چگونه بر روی دو پا می‌ایستد؟ چه کسی استخوان‌ها را با عضلات پیوند داده است؟ عضلات متحرک. چه کسی شما را یک انسان کامل ساخته است؟

﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (4)﴾
﴿ [كه] به راستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.﴾

(تين)

چه کسی باعث شده که شما روی دو پا راه بروید؟ اگر سیستم بسیار دقیق در گوش نمی‌بود و سیستم تعادل وجود نمی‌داشت، شما نمی‌توانستید روی دو پا راه بروید و نیاز به فاصله‌ی بسیار زیادی می‌داشتید و دو پا بسیار بزرگ بودند و راه رفتن بسیار سخت می‌شد. چگونه خداوند در زمین به شما قدرت عمل داده است؟ چگونه شما را ایستاده، متحرک، با قدرت درک، شنوا، بینا و گویا قرار داده است؟

2 – عمل غیر ارادی ماهیچه‌ها:

چه کسی شما را با ماهیچه‌های بسیاری که ناخودآگاه کار می‌کنند آرامش داده است؟

قلب به شکل غیر ارادی کار می‌کند. اگر که تپش قلب به دست شما می‌بود دو گزینه داشتید یا مرگ یا بی خوابی.
چه کسی تنفس را غیر ارادی کرده است؟ آیا باور می‌کنید که از بیماری‌های بسیار نادر از کار افتادن مرکز هشدار دوره‌ای ریه هاست و پس از پیشرفت‌های بسیار زیاد یک دارو کشف شد و شما در هر ساعت از شب به آن نیاز دارید. ساعت 11 می‌خوابید و ساعت 12 بیدار می‌شوید تا قرص را بخورید و گرنه انسان می‌میرد.

3 – خواب راحت با کار منظم سیستم‌ها:

چه کسی باعث شده که شما راحت بخوابید؟ درحالی که دو ریه کار کنند.

چه کسی باعث شده که شما راحت بخوابید و قلبتان بتپد؟ چه کسی باعث شده که شما راحت بخوابید درحالی که سیستم‌های بدن به شکل منظم در شب و روز کار کنند و فشار در روز بالا رود و تپش زیاد شود، دو کلیه فعال شوند، سیستم‌های ترشح فعال شوند و در شب برای آرامش شما برخی از سیستم‌هایی که مأموریت آن‌ها ترشح فضولات و مایعات مضر هستند مانند دو تا کلیه همراه با شما بیدار می‌شوند و می‌خوابند. چه کسی به شما قدرت داده که بخوابید؟ خداوند جل جلاله.

4 – عدم وجود اعصاب در موی سر:

چه کسی این موها را به عنوان تاجی برای انسان قرار داده است اما بدون آن که هیچ اعصاب حسی در آن باشد؟ و اگر در آن اعصاب حسی وجود می‌داشت اصلاح، یک عمل جراحی می‌شد و شما نیاز به بیهوشی کامل داشتید.

5 – ساعت بیولوژیک بدن:

ساعت بیولوژیک ساعتی مرتبط به ته چشم هاست اگر در ته چشم‌ها نوری باشد ده‌ها سیستم را به برنامه‌های خاصی در روز امر می‌کند و اگر پاین نور از ته چشم‌ها پنهان شود و وجود نداشته باشد؛ ساعت بیولوژیک به سیستم‌های متعددی امر می‌کند که با سیستم شبانه کار کنند این به دست کیست؟

﴿وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ﴾
﴿ قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم.﴾

قدرت عمل در آفرینش، چه کسی یک سپاه به معنای کلمه، همان طور که در جسم شماست را فراهم کرده است؟

6 – سیستم ایمنی:

یک گروه شناسایی؛ اگر یک میکروب وارد بدن شود گروه شناسایی به سمت آن می‌روند و ترکیب شیمیایی و رمز آن را پیدا می‌کنند و پس از آن گروه ساخت سلاح وارد کار می‌شوند این گروه زمانی که ترکیب این میکروب را دریافت کرد برایش پادزهر می‌سازد. چه کسی گروه سومی را برای جنگ و مبارزه فراهم کرده است؟ عنصرهای مبارز، گلبول‌های سفید. چه کسی گروه خدمات را فراهم آورده است؟ چه کسی گروه سربازان را فراهم آورده است این‌ها بسیار متمایز هستند و سلول سرطانی را بسیار زود می‌بلعند.

سیستم ایمنی سپاهی به تمام معنا است. چه کسی عناصر مبارز را ایجاد کرده است. این یک ناآگاهی است. با خودشان اسلحه‌ی کشنده دارند. چه کسی عناصر دوست و دشمن را به آن‌ها شناسانده است؟ غده‌ای کوچک که پزشکان فکر می‌کنند هیچ فایده‌ای ندارد؛ غده‌ی تیموس است. یک مدرسه‌ی نظامی که گلبول‌های سفید وارد آن می‌شوند و دو سال در صندلی‌های آن مانند صندلی‌های دانشگاه می‌نشینند. این گلبول‌های سفید را دانشمندان سلول تائی نادان نامیدند و زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند اسم آن‌ها سلول تائی دانش آموخته می‌شود و دوست و دشمن را تشخیص می‌دهد.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم.﴾

7 – حواس:

شما حواسی دارید که شما را از جهان بیرون آگاه می‌سازد. چشم مساحت گسترده‌ای را پوشش می‌دهد اما اگر که به خواب رفتید چشم فقط دیواره‌های پلک‌ها را می‌بیند.

اگر حرکتی را در شب شنیدید چه کسی تمامی خانه را زیر نظر می‌گیرد؟ گوش. اگر موشی زیر تخت شما برود و بمیرد شما نمی‌بینید و نمی‌شنوید پس چه چیزی آن را برای شما کشف می‌کند؟ حس سوم یعنی بویایی.

﴿أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَلِسَاناً وَشَفَتَيْنِ *وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ﴾
﴿ آيا دو چشمش نداده‏‌ايم و زبانى و دو لب و هر دو راه [خير و شر] را بدو نموديم.﴾

(بلد)

اگر چشم که آب موجود در آن در درجه‌ی صفر منجمد می‌شود؛ هر کسی که در قطب جنوب زندگی می‌کند بینایی‌اش را از دست می‌داد. چه کسی در این آب چشم ضد یخ قرار داده؟ خداوند بزرگ. چه کسی در شبکیه‌ی چشم 130میلیون آنزیم و مخروط قرار داده است تا همه‌ی اشیاء را با دقت ببینید. چشم انسان 8 میلیون رنگ متفاوت را تشخیص می‌دهد. چه کسی قرنیه‌ی را بسیار شفاف قرار داده است تا چشم شما با دقت و شفافیت بسیار ببیند؟ قرنیه چگونه تغذیه می‌کند؟ از طریق محلول‌ها. سلول اولی غذای خودش و همسایه‌اش را می‌گیرد.

﴿ أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴾
﴿آيا دو چشمش نداده‏ ايم.﴾

چه کسی برای تو این زبان را قرار داده است؟ سخن می‌گویید. چه کسی برای تو زبان یاد داده است؟

﴿الرَّحْمَنُ (1)عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2)خَلَقَ الْإِنْسَانَ (3)عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (4)﴾
﴿ [خداى] رحمان. قرآن را ياد داد. انسان را آفريد. به او بيان آموخت.﴾

(الرحمن)

می شنوید و می‌فهمید. سخن می‌گویید و بیان می‌کنید اما چگونه شناخت از یک انسان به انسان دیگر منتقل می‌شود؟ از یک معلم به شاگرد؟ از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود؟ از طریق زبان نوشتاری.

﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1)خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2)اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3)الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4)﴾
﴿ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد *انسان را از علق آفريد *بخوان و پروردگار تو كريمترين [كريمان] است *همان كس كه به وسيله قلم آموخت.﴾

(علق)

متنی در مقابل شما قرار دارد. امام قرطبی تفسیرش را تألیف کرده و به دیدار پروردگارش شتافت هزار سال از مرگش می‌گذرد و مردم از تفسیر او استفاده می‌کنند، چگونه یک زبان می‌تواند به صورت نوشته درآید و خوانده شود؟ چه کسی فرهنگ‌ها را از امتی به امت دیگر نقل می‌کند؟ از طریق ترجمه.

﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾
﴿ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست.﴾

(حجرات: 13)

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

8 – کاش بدانید که قلب چگونه کار می‌کند!!!

این قلب پس از چندین هفته بخشی از یک لخته‌ی خون است که می‌تپد سپس قلب می‌شود و همچنان می‌تپد و می‌تپد تا این که مرگ فرا می‌رسد.

ماهیچه‌ی قلب یکی از بزرگترین نشانه‌های دال بر بزرگی خداوند است. منقبض و منبسط می‌شود، میان انقباض و انبساط استراحت می‌کند این استراحت آن را آماده می‌کند تا به انقباض و انبساط ادامه دهد.
چه کسی این رگ‌ها را نرم قرار داده است؟ گویی مانند قلب‌هایی هستند. زمانی که قلب می‌تپد رگ‌ها گشاد می‌شود وقتی به حجم طبیعی‌اش برمی گردد مانند یک قلب دیگر می‌شود. چه کسی لوله‌های رگ‌ها را لوله‌های بسته‌ای قرار داده است؟ طول آن 40 هزار کیلومتر است. رگ‌های خونی‌ای که در انسان وجود دارد اگر به همدیگر متصل شوند 40 هزار کیلومتر دور زمین می‌چرخد.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ ﴾
﴿به شما قدرت عمل داده‌ایم.﴾

9 – شما آنچه که بخواهید می‌خورید! اما نمی‌دانید که چگونه هضم می‌شود:

هضم یک فرآیند بسیار پیچیده است. دندان‌ها، آب دهان، مری. مری عبارت است از ماهیچه‌های گلو. اگر انسان را بگیریم و او را از دو پایش آویزان کنیم و لقمه‌ای را به او بخورانیم برعکس جاذبه‌ی زمین حرکت می‌کند. اگر که انسانی که از پاهایش آویزان شده آبی را بنوشانیم آب به سمت بالا حرکت می‌کند تا به معده برسد. چه کسی مری را طراحی کرده است؟

10 – شما خوابید آب دهان، در دهان شما جمع می‌شود آیا به این فکر کرده‌اید؟

شما خوابید آب در دهان شما جمع می‌شود پیامی به ذهن می‌رود آب زیاد شده است و شما غرق در خواب هستید، مغز بیدار است دستور به گلو صادر می‌کند و به زبان کوچک نیز دستور می‌دهد راه مری باز می‌شود و راه ریه‌ها بسته می‌شود. چه کسی؟ چه کسی این کار را می‌کند؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

سیستم ایمنی خودش یک نشانه است. قلب و رگ‌ها یک نشانه هستند، سیستم گوارش یک نشانه است.

11 – چگونه امکان ایجاد حرارت در جسم فراهم آمده است؟

حرارت در جسم شما چگونه انجام می‌شود؟ از سوخت و ساز. چگونه قند تا دمای 37 درجه می‌سوزد. امکان ندارد. یک قاشق شکر در دست خودتان بریزید نمی‌سوزد. با یک ماده‌ی ساده به نام انسولین قند می‌سوزد. انرژی تولید می‌کند از اضافه‌های قند سوخته دی اکسید کربن تولید می‌شود. انسان با بازدم خود دی اکسید کربن تولید می‌کند. دی اکسید کربن نخستین گاز مورد نیاز گیاهان است. گیاهان از شما دی اکسید کربن می‌گیرند و به شما اکسیژن می‌دهند چه کسی این تعادل را در زمین قرار داده است؟ چه کسی؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

 

12 – در مورد جفت چه؟

جفت چیست؟ یک تکه گوشت که کارهایی انجام می‌دهد که پزشکان از آن ناتوانند.

در جفت گردش خون مادر و گردش خون جنین جمع می‌شود. هر خونی گروهی دارد. اگر شما خونی غیر گروه خونی کسی به او بدهید فوری می‌میرد و این قضیه حل شدن خون نامیده می‌شود. اما چگونه خون مادر با خون جنین که گروه دیگر دارد در جفت جمع می‌شود؟ زیرا میان آن‌ها یک پرده است. این پرده را پزشکان پرده‌ی عاقل می‌نامند. این پرده کارهایی را انجام می‌دهد که عقل آن را باور ندارد. پرده‌ی عاقل، اکسیژن را از خون مادر می‌گیرد و به خون جنین وارد می‌کند و به جای دستگاه تنفس کار می‌کند. در رحم تنفس وجود ندارد قند را از خون مادر می‌گیرد و برای جنین می‌فرستد. نیاز به انسولین دارد پرده‌ی عاقل سیستم گوارشی و تنفسی شد اکنون انسولین را از پانکراس می‌گیرد و در خون جنین وارد می‌کند. پانکریاس در پرده‌ی عاقل وجود دارد. اکنون اکسیژن و قند و انسولین در آن جا می‌سوزد و انرژی را برای جنین ایجاد می‌کند و گرما می‌گیرد. اکنون پرده‌ی عاقل - که او پلیس راهنمایی است – رسیدن هر گونه مواد سمی از خون مادر به خون جنین را مانع می‌شود، اتاقک قرنتینه. اکنون سیستم عاقل همه‌ی عوامل ایمنی مادر را به خون جنین می‌فرستد. تمامی موارد امنیتی که مادر با آن مورد امنیت قرار می‌گیرد وارد بدن جنین می‌شود. بهبودی‌هایی که مادر از بیماری‌هایی به دست آورده یا از واکسن‌هایی که آن را دریافت کرده حاصل کرده است و ضد صدها بیماری است؛ پرده یعاقل این‌ها را برای جنین می‌فرستد. این‌ها به دست کیست؟ چه کسی انجام می‌دهد؟ چه کسی یاد داده است؟ حکمت کیست؟
الان پرده‌ی عاقل می‌داند و در روی زمین انسانی وجود ندارد که بداند این جنین به چقدر قند و اکسیژن و مواد پروتئین و مواد چربی و مواد معدنی و فلز و شبه فلز و ویتامین نیاز دارد. این پرده‌ی عاقل نیازهای جنین را می‌داند.
اکنون این نیاز را برآورده می‌کند. این مواد را از خون مادر می‌گیرد و در خون جنین پخش می‌کند. بنابراین پرده‌ی عاقل خودش یک سیستم گوارشی کامل می‌باشد. این قدرت کیست؟
اکنون جنین شاید نیاز به ماده‌ای دارد که مادر آن را نمی‌خورد چه کسی با مادر الهام می‌کند که غذای معینی را بخورد؟ اشتهای مادر به غذا در هنگام حاملگی بیانگر نیاز جنینش به این مواد غذایی است. این قدرت کیست؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

13 – در مورد زایمان چه می‌دانید؟

زایمان پدیده‌ای بسیار پیچیده است. زایمان دستورات هورمونی است که استخوان لگن را در زن هنگام زایمان وادار به باز شدن می‌کند. امری بسیار پیچیده‌ای، زمانی که استخوان لگن باز می‌شود تا جنین عبور کند.

چه کسی به رحم دستور می‌دهد که انقباضاتش نرم و فزاینده باشد تا منجر به مرگ جنین نشود.
چه کسی به رحم پس از زایمان دستور می‌دهد که به شدت منقبض شود گویی یک صخره و سنگ است تا ده‌ها هزار رگ قطع شده بسته می‌شود.
چه کسی مادر باردار را وادار کرده تا مقدار خون استثنائی را ذخیره کند تا خونی که هنگام زایمان از دست می‌دهد جبران کند. این را چه کسی مقدر کرده است؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

به خدا قسم اگر عمرمان را کاملا در شناخت ویژگی‌های خلقت انسان بگذرانیم باز هم کافی نیست.

آیا فکر می‌کنید که شما یک پیکره‌ی کوچک هستید در حالی که یک جهان بزرگتر در شما به هم پیچیده شده است.
***

14 – آیا چیزی در مورد مایع آمینی می‌دانید؟!!

این جمجمه را چه کسی طراحی کرده است که در آن مفصل‌های ثابتی وجود دارد؟ هر ضربه‌ای که طفل بخورد یا روی زمین بیفتد این مفصل‌های ثابت به شکل خط‌های شکسته‌ی تو در تو ضربه را می‌گیرد و جمجمه سالم می‌ماند. قدرت کیست؟

چه کسی مایعی را میان جمجمه و مغز قرار داده است؟ این مایع آسیب را به تمامی سطح مغز تقسیم می‌کند. سفینه‌های فضایی از این سیستم تقلید کرده‌اند. مغز در خود یک مایع دارد.
چه کسی در رحم مایع آمینه را در پرده‌ای که دور کودک را گرفته قرار داده است. پرده‌ی دوم و سوم نیز وجود دارد. خداوند می‌فرماید:

﴿فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ﴾
﴿در سه تاریکی.﴾

(زمر: 6)

این پرده پر از مایعی به نام آمینه دور طفل را گرفته است. این مایع جنین را تغذیه می‌کند و حرکتش را آسان می‌سازد و در زمستان گرم است و یک گرمای مرکزی دارد و حرکت را آسان می‌سازد و جنین را تغذیه و سپس ضد عفونی می‌کند. یک ماده‌ی ضد عفونی کننده و ملین کاملا مانند روغن و یک ماده‌ی مغذی، از طرف دیگر مجرای زایمان را در هنگام زایمان ضدعفونی می‌کند. این طراحی کیست؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

15 – عنصر زندگی به شما رسیده است آب، چقدر نسبت به آن آگاهی دارید؟

در این آب یک ویژگی وجود دارد.
ویژگی انبساط در آب یخ زده سبب زندگی بر روی زمین است. زمانی که یخ بر روی سطح آب می‌افتد و اگر این ویژگی نبود این درس وجود نداشت و آسیا وجود نداشت و هیچ موجود زنده در روی زمین وجود نداشت؛ این ویژگی است. آب در4 درجه بالای صفر مکانیزمش از انقباض به انبساط 

می‌گراید و بنابراین آب‌های دریاها یخ می‌زنند و تراکم آن‌ها بیشتر می‌شود و بنابراین در دل دریاها فرو می‌رود و پس از آن که دریاها به طور کامل یخ زد بخار از بین می‌رود باران از بین می‌رود گیاهان می‌میرند حیوانان و انسان‌ها می‌میرند. و اگر آب در 4 درجه بالای صفر مکانیزم آن از انقباض به انبساط نمی‌گرایید زندگی بر روی زمین وجود نداشت. قدرت کیست؟ علم چه کسی است؟ حکمت چه کسی است؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

16 – ارتباط شما با خورشید چگونه است؟

خورشید منبع گرماست. منبع ضدعفونی است. این خورشید منبع اساسی در زندگی انسان است.

﴿وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ﴾
﴿ و از نشانه‏ هاى [حضور] او شب و روز و خورشيد و ماه است.﴾

(فصلت: 37)

بنابراین خداوند می‌فرماید:

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

17 – چگونه اطلاعات را حفظ می‌کنید؟

چه کسی به شما حافظه داده است؟ اگر این حافظه نبود اطلاعات دقیق حفظ نمی‌شد.
به همین تناسب هر سلولی در بدن انسان عمری دارد. کوتاه ترین عمر به سلول روده‌های باریک تعلق دارد. عمر این سلول 48 ساعت است. هر 48 ساعت سلول‌های روده‌ی باریک عوض می‌شود. به طور کامل تغییر می‌کند. و کوتاه ترین عمر سلول‌ها 5سال است. هر چیزی که در بدن شما است بعد از5 سال تغییر می‌کند به جز مغز. اگر مغز تغییر می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ به خدا سوگند اگر پزشک می‌بودید تمامی اطلاعاتتان را فراموش می‌کردید و اگر سلول‌های مغز تغییر می‌کرد تمام تجربیاتتان را از دست می‌دادید. چه کسی تعیین کرده که سلول‌های مغز تغییر نکند؟ خداوند بزرگ. قلب و مغز تغییر نمی‌کنند.
چه کسی به شما قدرت داده است؟ چه کسی به شما حافظه داده است؟ اندازه‌ی حافظه در مغز اندازه‌ی یک دانه‌ی عدس است که شامل 70 ملیارد تصویر در عمر 60 سالگی می‌باشد. چه کسی به شما هویت داده است؟ شما آهنگ صدای خاصی دارید. بوی پوست خاصی دارید. گروه بافتی خاصی دارید. پرده‌ی رنگی درون چشم و نطفه‌ی خاصی دارید. نطفه هیچ انسانی مانند انسان دیگر نیست. 

18 – در مورد رحم زن چه می‌دانید؟

چه کسی در زن سیستمی قرار داده که از این نطفه استقبال می‌کند. و ترکیب آن را در خود نگه می‌دارد. و اگر نطفه‌ای دیگر بیاید از زنا است و احتمال این که زن به سرطان رحم دچار شود وجود دارد. و اگر شوهر بمیرد چه کسی این سیستم را پس از 4 ماه آماده‌ی پذیرش نطفه‌ی جدیدی می‌کند؟ این طراحی کیست؟

﴿ قُلِ انْظُرُوا مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾
﴿ بگو بنگريد كه در آسمانها و زمين چيست.﴾

(يونس: 101)

﴿ وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ (21)﴾
﴿ و در خود شما پس مگر نمى ‏بينيد.﴾

(الذاريات)

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

19 – سیستم تعریق:

به شما قدرت داده است. چه کسی باعث شده که پوست عرق کند؟ سیستم خنک سازی که در هوای گرم خنک می‌کند، عرق بخار می‌شود و حرارت را به خود می‌گیرد. شما صدها ملیون غده‌ی عرقی دارید. عرق سیستم سردکننده‌ی کاملی است. این طراحی کیست؟
هوا را از بینی می‌کشید. بینی لایه‌های تو در تو دارد و هوا از آن عبور می‌کند. در هنگام عبور هوا در زمستان هوا به درجه‌ی صفر می‌رسد. وقتی هوا وارد این لایه‌های تو در تو می‌شود از درجه‌ی صفر به 38 درجه می‌رسد. و در این لایه‌ها مویرگ‌هایی وجود دارد و همچنین در آن ماهیچه‌های منبسطی وجود دارد. در سرما بینی انسان سرخ می‌شود و این به معنا است که در میان مویرگ‌ها ماهیچه‌هایی هستند که منبسط می‌شوند و مقداری خون داغ می‌آید تا هوای ورودی را گرم کند. چه کسی در این لایه‌های تو در تو ماده‌ی مخاطی قرار داده است تا وقتی که ذره‌ها وارد آن می‌شود به آن بچسبد؟ چه کسی مویژه‌هایی را در بینی قرار داده است تا وقتی که ذره‌ی غباری در جای خالی به آن وارد می‌شود آن را بگیرد. این طراحی از کیست؟ گرما و چسبناکی، ماده‌ی چسبناکی که مواد مضر را می‌گیرد و مواد را جذب می‌کند و موژه‌هایی که در بینی وجود دارد. این‌ها را چه کسی طراحی کرده؟ خداوند بزرگ.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ ﴾
﴿قطعا به شما قدرت عمل دادیم.﴾

20 – فرآیند خودکار:

به شما حافظه‌ای دادیم. از این گذشته اگر انسان با یک کار انس بگیرد این کار به شکل خودکار انجام می‌گیرد. شما می‌توانید هر روز از سر کار به خانه بروید و به طور خودکار ماشین خودتان را برانید و یک فرآیند پیچیده را انجام دهید و با یک انسان صحبت کنید و سخن مهمی در میان شما در جریان داشته باشد. بیشتر کارهای روزانه‌ی شما به مرکز فرماندهی خودکار منتقل می‌شود و بدون تفکر و اندیشه آن را انجام می‌دهید.
گاهی خلبان سیستم هواپیما را بر روی سیستم خودکار می‌گذارد و با مسافران می‌نشیند و گاهی مسافران می‌ترسند. خداوند بزرگ صدها کار را برای شما قرار داده است و بدون آن که احساس کنید آن را به شکل خودکار انجام می‌دهید.
گاهی انسان سیگاری روشن در دستش است و دستتان می‌سوزاند و اینچنین دستتان را بالا می‌برید. چه کسی این واکنش را طراحی کرده است، وقتی دست شما احساس سوختن می‌کند؛ احساس سوختن زمانی به مغز می‌رسد که بیان شود و دست زمانی می‌سوزد که به طور مستقیم دستور از نخاع بگیرد این واکنش نام دارد.

 

21 – واکنش مکیدن در کودک:

به عنوان مثال اکنون کودکی به دنیا آمده است و با خود واکنشی دارد. اگر این واکنش نبود هیچ انسانی در روی زمین نبود. و این واکنش واکنش مکیدن است. اکنون به دنیا آماده و هنگام تمیز کردن آن بدون آن که پرستار احساس کند و دستش به لبان کودک می‌خورد و او آن را به طور مستقیم می‌مکد. چه کسی به او مکیدن را آموخته و به لبانش دستور می‌دهد که سر پستان مادرش را بگیرد و هوا را بکشد؟ آیا قدرتی در روی زمین هست که این کار را به او یاد داده باشد؟ اگر این واکنش نبود زندگی وجود نداشت. چه کسی مکانیزم پیچیده‌ای در مکیدن شیر به او آموخته است؟ خداوند بزرگ. 

22- سوراخ بوتال در قلب:

چه کسی میان دو دهلیز قلب سوراخی به نام بوتال قرار داده است؟ خون از یک دهلیز به دهلیز دیگر می‌رود. در رحم هوا وجود ندارد تا این که فرزند متولد می‌شود و لخته‌ی خون می‌آید و این سوراخ را می‌بندد و خون به ریه منتقل می‌شود. این کار کیست؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ ﴾
﴿قطعا به شما قدرت عمل دادیم.﴾

به خدا سوگند جسم شما اگر که به ریزه کاری‌های آن دقت کنید شگفتی‌های فراوانی را در آن مشاهده خواهی کرد.

23 – آیا می‌دانید که در موهای شما چه چیزی وجود دارد؟

در سر انسان 300هزار مو وجود دارد. هر مویی یک رگ و یک شریان و یک ماهیچه و عصب و غده‌ی چربی و غده‌ی رنگی در آن وجود دارد. چه کسی باعث شده که موهای مردها گاهی بریزد؟ اما زن اگر به طور کلی موهایش بریزد قیامت خواهد شد.

24 – چه طور ممکن است که مرد در سن 90 سالگی بتواند بچه بیاورد؟

چه کسی باعث شده که مرد‌ها تا سن 90 سالگی قادر به تولید مثل باشند؟ اما زن تخمک‌های محدودی دارد و با سن یائسگی تمام می‌شود. تصور کنید کسی در سن 90 سالگی باردار بشود چه کسی باردار بودن زن را محدود کرده است؟ در 40 یا 45 سالگی محدود شده و مرد می‌تواند تا90 سالگی تولید مثل کند. این طراحی کیست؟ 

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

آیه‌های فراوانی دال بر عظمت خداوند در مقابل شما وجود دارد که بی شمار است و در مورد جسم شما می‌باشد:

﴿ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴾
﴿ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد (۱) *انسان را از علق آفريد.﴾

25 – چگونه تخمک منتقل می‌شود؟

تخمک از تخمدان از طریق لوله‌ای به نام لوله‌ی فالوب به رحم منتقل می‌شود.

این تخمک گرد است و پا ندارد چگونه منتقل می‌شود؟ چگونه راه می‌رود؟ با لوله‌ی فالوب که مویژک‌های کوچکی در آن وجود دارد و حرکت می‌کند. این حرکت آن را از مکانی به مکان دیگر می‌فرستد. اگر این مویژک‌ها نبود انسانی در روی زمین وجود نداشت. با وجود مویژک‌هایی در دیواره‌های لوله‌ی فالوب تخمک از تخمدان به رحم منتقل می‌شود و انسان در نزدیکی حدود 250 میلیون تا 400 میلیون اسپرم تولید می‌کند و تخمک تنها به یک اسپرم نیازمند است این طراحی از کیست؟
تنها جسم شما می‌تواند شما را نسبت به خداوند فروتن کند و در مقابل او به سجده بیفتید. فقط جسم شما این کار را می‌کند.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

26 – سیستم تعادل:

انسان راست قامت است زیرا در گوش‌های وی سیستم تعادلی وجود دارد. سیستم تعادل بسیار پیچیده است.

3 قوس در آن وجود دارد که مایع و موژه‌ها در آن می‌باشد. وقتی انسان مایل می‌شود مایع به شکل افقی باقی می‌ماند و به مژه‌ها می‌خورد و انسان متوجه می‌شود که کج شده است. اگر کانال‌های تعادلی که هیچ چرخی در روی زمین آن را ندارد؛ نمی‌بود انسانی در روی زمین نمی‌توانست راه برود و کج بایستد و یا کار دیگری انجام دهد زیرا بدون تعادل هستید، فاصله‌ی دو پا کافی نیست تا بتواند بایستد. این سیستم‌های پیچیده چیست؟

27 – سیستم محاسبه‌ی تفاوت صداها در گوش:

شما راه می‌روید و صدای بوق ماشینی را می‌شنوید. شما سیستم بسیار پیچیده‌ای دارید که تفاوت رسیدن دو صدا را به گوش‌ها محاسبه می‌کند. تفاوت آن‌ها یک در 1620 هزارم ثانیه می‌باشد این سیستم می‌فهمد که ماشین در سمت راست شما است و به شما دستور می‌دهد که به سمت چپ حرکت کنید.
آیا فکر می‌کنید که شما یک پیکره‌ی کوچک هستید در حالی که در شما یک دنیای بزرگ در هم پیچیده شده است.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ ﴾
﴿قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم.﴾

قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم.

1 – آیا می‌دانید که دلایل زیادی وجود دارد که انسان در نتیجه‌ی آن زندگی می‌کند؟!

چه تعداد از انسان‌ها به خاطر گرمای زمین زندگی می‌کنند؟ سیستم‌های خنک کننده، مرطوب کننده‌ها، کارخانه‌های یخ، کولرها. اگر بخواهید شغل‌هایی که میلیون‌ها نفر به خاطر گرما از آن امرار معاش می‌کنند را بشمارید، گرما یکی از دلایل زندگی است. انسانی وجود دارد که مهندس کولر است. موج گرما می‌آید و شما کولرهای بسیار زیادی می‌فروشید. این مهندس سیستم خنک کننده و کولر است و کولر نیاز به نگهداری و ابزارهای سوراخ کردن و کارمند دارد. پس چه تعداد از انسان‌ها در عرصه‌ی تهویه و کولر کار می‌کنند؟ یا چه تعداد از انسان‌ها در زمین به خاطر گرما اشتغال یافته‌اند؟
چه تعداد از انسان‌ها در زمین به خاطر سرما کار می‌کنند؟ بخاری‌ها، سوخت‌های مایع، سیستم‌های گرمایش مرکزی، لباس پشمی، پالتوهای سنگین و لباس‌های زیر پشمی. چه تعداد از انسان‌ها در زمین به خاطر سرما امرار معاش می‌کنند؟
چه تعداد از انسان‌ها در زمین از بلندی موها امرار معاش می‌کنند؟ چه تعداد از انسان‌ها در زمین از راه بیماری‌ها امرار معاش می‌کنند؟ ، چه تعداد پزشک در روی زمین وجود دارد؟ چند بیمارستان وجود دارد؟ چقدر دارو وجود دارد؟ چند دانشکده پزشکی هست؟ چند دانشگاه وجود دارد؟ چند کتاب تألیف شده است؟
مفهوم:

﴿ مَعَايِشَ ﴾
﴿وسایل زندگی﴾

اسباب روزی.
حشره‌ای می‌آید و محصولی را کاملا از بین می‌برد. چه تعداد از انسان‌ها به خاطر آفت‌های زراعی زندگی می‌کنند؟ مهندس کشاورزی، حشره کش‌ها، سم پاش‌ها، گروه‌هایی را می‌بینید که از راه یک حشره امرار معاش می‌کنند.
اگر بخواهید منافع و شغل‌ها و حرفه‌ها و تخصص‌هایی که انسان از طریق آن امرار معاش می‌کند را بشمارید هرگز نخواهید توانست آن را بشمارید.
باعث می‌شود در یک کار مهارت پیدا کنید، این مهارت پیشرفت رشد می‌کند زیرا مغز ثابت است و تجربه‌ها در آن متراکم می‌شوند.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ﴾
﴿قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم [اما] چه كم سپاسگزارى مى ‏كنيد.﴾

آیا شکر نمی‌کنید؟

کم بینایی: چه تعداد از انسان‌ها از راه عینک‌ها در زمین امرار معاش می‌کنند؟
کم شنوایی: چه تعداد از انسان‌ها از راه تقویت شنوایی امرار معاش می‌کنند؟
شکستن استخوان‌ها: چه تعداد از انسان‌ها از راه گچ گرفتن استخوان‌ها امرار معاش می‌کنند؟
جسم انسان‌ها یکی از دلایل وجود هزاران شغل و حرفه برای نگهداری از خود می‌باشد.
شما به یک پناهگاه نیاز دارید. گفته می‌شود که بیش از صد شغل متعلق به ساختمان سازی وجود دارد. زیرا امکان ندارد که شما در زمین باز بخوابید. یخ می‌زنید و نیاز به پناهگاه دارید. مهندس‌ها، مواد ساختمان سازی، نقشه کشی پایان ناپذیر است ساختمان ها، بیمارستان ها، کودک چیزی نمی‌داند.

﴿ وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئاً﴾
﴿ و خدا شما را از شكم مادرانتان در حالى كه چيزى نمى‏ دانستيد بيرون آورد﴾

(نحل: 78)

چه تعداد از انسان‌ها از راه آموزش در زمین امرار معاش می‌کنند؟ آموزش، مدارس، سبک‌ها، کتاب‌ها و بازرسان، تحول سبک‌ها، گروه‌های علمی، دانشگاه‌ها، زیرا کودک چیزی نمی‌داند. در حالی که بیشتر حیوانات همه چیز را از زمان تولد می‌دانند. زیرا انسان در نزد خداوند شریف است و برای او کودکی دراز مدتی قرار داده است و پدر و مادر تربیت او را بر عهده دارند.

چه تعداد از انسان‌ها از راه گرما، سرما، بیماری، سلامتی، نادانی امرار معاش می‌کنند.

﴿ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا ﴾
﴿چیزی نمی‌دانید.﴾

ابتدا امور نظامی است سپس امور آموزش و پرورش می‌باشد. کارمندان آموزش و پرورش بزرگترین وزارت را دارند و سپس امور نظامی در اولویت است.
دشمنی: انسان گاهی تجاوز می‌کند. چه تعداد از انسان‌ها برای جلوگیری از دشمنی و تجاوز حقوق می‌گیرند؟ هر روز شاهد کارخانه‌های اسلحه سازی هستید. این معنای وسایل معیشت می‌باشد:

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴾
﴿ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم چه کم سپاسگزاری می‌کنید.﴾

لزوم سپاسگزاری خداوند به خاطر نعمت‌ها:

آیا از خداوند بزرگ سپاسگزاری نمی‌کنید در حالی که می‌فرماید:

﴿مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ﴾
﴿ اگر سپاس بداريد خدا مى‏ خواهد با عذاب شما چه كند.﴾

(نساء: 147)

وقتی تشکر می‌کنید و ایمان دارید هدف از وجودتان را محقق نموده‌اید، چرا؟ زیرا این هستی دو بار برایتان مسخر گشته است. یک بار برای شناختن و یک بار برای اکرام. واکنش شناخت، ایمان است و واکنش بزرگداشت و تکریم، سپاسگزاری است. اگر ایمان آوردید و تشکر نمودید هدف از وجودتان را محقق ساخته‌اید. شما رسالت ایمان آوردن و سپاسگزاری را دارید زیرا خداوند متعال نعمت آفرینش و یاری و هدایت را به شما ارزانی داشته است.

﴿ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴾
﴿چه کم سپاسگزاری می‌کنید.﴾

شما یکی از نعمت‌های خدا هستید. وجود شما یکی از نعمت هاست. به شما بودن، یاری و هدایت بخشیده است. اگر عناصر زمین در یک درجه ذوب می‌شدند چه می‌شد؟ تمام هستی یا گاز است یا مایع یا جامد می‌باشد. چوب و آهن و آب و هوایی برای تنفس شما و مواد لیز و نرم و سخت و سفت و بسیار محکم وجود دارد.
شما گاهی مجبور می‌شوید دیواری را با سنگ بسازید. آهن با سنگ چگونه تعامل دارد؟ فلزی به نام سرب وجود دارد. ویژگی شگفتی دارد. با سرد شدن حجیم می‌شود. حفره‌ای در سنگ ایجاد می‌شود و آهن در آن گذاشته می‌شود و سرب ریخته می‌شود و با سرد شدن حجم می‌گیرد. و با این ترتیب توده آهن و توده‌ی سنگ با هم یکی می‌شوند.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴾
﴿ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم بسیار کم سپاسگزاری می‌کنید.﴾ 

برداشت‌هایی از لفظ معایش:

1 – اصل، گردش نقدینگی میان مردم است:

حقیقت این است که خداوند خواسته این ثروت‌ها میان امت در گردش باشد و وسایل امرار معاش ایجاد نموده است. شما زمینی دارید و آفت زده می‌شود. به مهندس، دارو و سم پاش نیاز دارید. گویا ذخیره‌ی ثروت نزد شما ممنوع است. بنابراین هر انسان تولید کننده‌ای باید یک سوم یا نصف سود کند. بنابراین: این ثروت میان بزرگترین قشر جامعه در گردش است. این امرار معاش است. 

2 – قدرت عمل دادن به مردم در صنعت و شغل:

واژه‌ی معایش بسیار دقیق است. تمام این مردم را خداوند برای انجام خوب یک کار قدرت داده است. گاهی یک خلبان جوان کوچک را می‌بینید که ابرهواپیمایی دو طبقه با 600 مسافر را شبانه می‌راند. می‌توانید جای او را بگیرید؟ یا در صندلی خلبانی بنشینید و شبانه از کشوری به کشوری سفر کنید و با سلامتی در فرودگاه فرود آیید؟ تخصص بسیار بالایی برای راندن هواپیما نیاز است.
پزشک جراح قلبی را مشاهده می‌نمایید که بسیار با آرامش مته‌ای را می‌آورد و استخوانی را می‌شکافد و به قلب می‌رسد، آن را منجمد می‌کند و قلب از تپش می‌افتد. خون را به قلب مصنوعی وصل می‌کند و بخوبی کار می‌کند. دهلیز را باز می‌کند و به بطن می‌رسد و بطن دیگری جای آن قرار می‌دهد و این کار هفت ساعت طول می‌کشد و پس از آن یک شوک به قلب داده می‌شود و از نو کار می‌کند!!!
تمام جراحی‌های قلب در صورتی که قلب بایستد و دیگر کار نکند هرگز عمل جراحی انجام نخواهد شد. اگر طراحی قلب طوری می‌بود که در صورت توقف دوباره کار نکند؛ هیچ عمل جراجی وجود نداشت. اما قلب طوری طراحی شده که با انجماد می‌ایستد و تپش ندارد و خون به قلب مصنوعی وصل می‌شود و با پایان کار یک شوک به آن داده می‌شود و از نو کار می‌کند. اگر کار نکرد پس بگو: اجرتان با خدا.

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

پزشکی به من می‌گفت: یک شریان بسیار محکم در قلب وجود دارد که هیچ کاری انجام نمی‌دهد و مانند قطعه‌ی یدکی می‌باشد که در جراحی لازم می‌شود. آن را بر می‌دارند و به جای رگ مسدود شده می‌گذارند. این را چه کسی طراحی کرده است؟

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ ﴾
﴿ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم.﴾

پزشک قلب و پزشک گوارش، مهندس معماری و مهندس نفت را می‌بینید. این نفت را در ته دریا کشف می‌کند و لوله‌هایی تو در تو را به اعماق می‌فرستند و سیمانی درون آن می‌ریزند که با آب واکنش می‌دهد و درون آب سفت می‌شود و یک لوله شکل می‌گیرد. یک سکوی بزرگ می‌آورند. بخدا مانند جنیان است. طبیعتا چاه‌های نفتی درون اقیانوس‌ها وجود دارد و سکو و شهر و هلی کوپتری روی آن فرود می‌آید و دفترهایی در دریا تأسیس می‌شود.
                                                                       ﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾

﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾

شما بر هواپیمایی با 400 مسافر در ارتفاع 40 هزارپایی سوار می‌شوید و راحت نشسته‌اید. کولر و نوشیدنی و چای وقهوه و غذای گرم و روزنامه مهیا است و تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای در مقابل شماست. این چیست!

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ ﴾
﴿قطعا در زمین به شما قدرت عمل دادیم.﴾
﴿ وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (8)﴾
﴿ و اسبان و استران و خران را [آفريد] تا بر آنها سوار شويد و [براى شما] تجملى [باشد] و آنچه را نمیدانید مى ‏آفريند.﴾

(النحل)

پایان:

سخن درباره‌ی وسایل معیشت فراوان و نامحدود است و سخن درباره‌ی قدرت عمل بی پایان است و شما در زمین قدرت عمل دارید و خدا برایتان مهیا نموده تا از طریق یک شغل زندگی کنید. اگر انسان نیاز به خوردن و نوشیدن نمی‌داشت در زمین چیزی وجود نداشت.
بنابراین موضوعات این درس را در این فرموده‌ی خداوند در آیه‌ی دهم خلاصه می‌کنیم که:

﴿ وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴾
﴿ و قطعا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم [اما] چه كم سپاسگزارى مى ‏كنيد.﴾

بنابراین: شما نخستین مخلوق هستید که خداوند در زمین به شما قدرت عمل بخشیده است و راه‌هایی برای کسب روزی برایتان قرار داده است و در این راه‌ها امتحان می‌شوید، راست بگویید یا دروغ؟ خیرخواه باشید یا خیانتکار، رحم کنید یا سنگدل باشید. شما با کارتان آزموده می‌شوید.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر