حالت سیاه
25-04-2024
Logo
شگفتی‌های علمی : شگفتی 006 – اشاره‌ی قرآن کریم به سرعت نور
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سرعت نور و نظریه نسبیت:

خداوند متعال می‌فرماید:

﴿وَإِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ﴾
﴿و در حقيقت‏ يك روز [از قيامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آن چه مى ‏شمريد.﴾

[حج : 47]

از مشهورترین نظریات در قرن بیستم نظریه‌ی نسبیت است که انیشتین آن را مطرح کرد. این نظریه سرعت مطلق را در هستی معرفی کرد. این سرعت سیصد هزار کیلومتر بر ثانیه است.

هر چیزی با این سرعت حرکت کند نور می‌شود. آیا یک انسان با وزن هفتاد کیلو مثلا به عنوان یک فرضیه‌ی علمی می‌تواند این کار را بکند؟ برایتان میسر شده با سرعت نور در فضا حرکت کنید شما پنهان می‌شوید و مانند همین نور می‌گردید. هر چیزی که از نور سرعت بیشتری بگیرد نیز زمان

برایش می‌ایستد. این فرضیه است. اگر بر خودرویی با سرعت بیشتر از سرعت نور سوار شویم با چشم خودمان نبرد بدر و احد و خندق و یرموک را خواهیم دید. تمام نبردها مشاهده می‌شوند. نبرد قادسیه و غيرهز اگر سرعت از نور کمتر شود، زمان کند می‌شود. اگر همراه با نور باشد زمان ایستا می‌شود.

این ابرنظریه مفاهیم فیزیک را در جهان دگرگون کرد. صاحب این نظریه یکی از داناترین دانشمندان جهان به نام انیشتین بود. امیدوارم جانب انصاف را درباره‌ی او رعایت کرده باشم. باری گفت: هر کس در این هستی قدرتی بالاتر از همه و داناتر از همه و مهربان تر از همه و حکیم تر از همه را نبیند، او انسانی زنده اما مرده است.

سرعت نور در قرآن:

او به خدا ایمان داشت. آیا منطقی است که این ابرنظریه که مفاهیم فیزیک را دگرگون کرده و مفاهیم حرکت و سرعت را تغییر داد در کتاب خدا آمده باشد؟ این اعجاز علمی قرآن کریم است. خداوند می‌فرماید:

﴿وَإِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ﴾
﴿ و در حقيقت‏ يك روز [از قيامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آن چه مى ‏شمريد.﴾

(حج )

عرب‌ها مخاطب این آیه‌اند که سال قمری دارند.

ماه هر ماه یک بار دور زمین می‌چرخد. اگر مرکز ماه را بگیریم و خطی از آن به مرکز زمین بکشیم.

یک دانش آموز راهنمایی می‌تواند طول این خط را حساب کند. نصف قطر ماه به اضافه‌ی نصف قطر زمین به اضافه‌ی فاصله‌ی میان آن‌ها. این خط میان مرکز ماه و مرکز زمین مساوی نصف قطر دایره‌‌ی مدار ماه به دور زمین است. آیا چنین نیست؟ ضرب در دو، قطر ضرب در سه، فاصله چهارده (عدد پی)، محیط ضرب در دوازده، سال ضرب در هزار،

هزار سال، من وقتی محیط دایره‌ای را که ماه در دوازده سال در هزار، در هزار سال، پیرامون زمین می‌پیماید، بدانم. وقتی محاسبه کنم ماه در گردش به دور زمین در هزار سال چقدر می‌پیماید.. یک دانش آموز راهنمایی می‌تواند این کار را بکند. اگر قطر زمین و قطر ماه را به او دهید. نصف قطر زمین با نصف قطر ماه و مسافت میان آن دو را حساب می‌کند. جمع نصف قطر دایره‌ی مدار ماه به دور زمین ضرب در دو، و قطر ضرب در سه می‌باشد. مسافت چهارده (عدد پی)، محیط ضرب در دوازده، سال ضرب در هزار، عدد دقیق به دست می‌آید. این عدد تعداد کیلومترهایی است که ماه

به دور زمین می‌پیماید. اگر آن را تقسیم به ثانیه‌های امروزی کنید سرعت دقیق نور به دست می‌آید. زیرا سرعت نور به ثانیه است. اما آن چه ماه در یک سال به دور زمین می‌پیماید را نور در یک روز می‌پیماید.

﴿وَإِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ﴾
﴿ و در حقيقت‏ يك روز [از قيامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آن چه مى ‏شمريد.﴾

(حج )

شما سال قمری را حساب می‌کنید اما نتیجه سیصد هزار کیلومتر در ثانیه نیست. دقیق‌تر از آن دویست و نود و نه هزار و هفتصد و پنجاه و دو (299752) می‌باشد. این سرعت دقیق نور است.

بنابراین: ابرنظریه‌ی موجود در قرآن در کتاب خداوند در یک آیه است. این موضوع در پنجمین کنفرانس اعجاز علمی برگزار شده در مسکو بررسی شده است. موضوع چنان که من می‌دانم: قرآن، هستی ناطق بود.
هستی قرآن خاموش، پیامبر اکرم قرآن زنده می‌باشد. امیدوارم خداوند متعال ارزش قرآن کریم که راه راست است را به ما نشان دهد.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر