حالت سیاه
02-05-2024
Logo
تربيت اسلامی - راه‌های رسیدن و نشانه‌های قبول - درس (15-70) : غربت در مکان های بی بند وباری و فساد
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود و سلام بر سیدنا محمد راستین وعده ی امانت دار. خداوندا ما را از تاریکی های نادانی و توهم به نور معرفت و علم هدایت فرما و از لجنزارهای شهوت به بهشت تقرب نائل فرما

غربت؛ احساسی ضروری برای مومن در آخر الزمان:

برادران گرامی با درس و موضوعی جدید از سلسله موضوعات راه‌های رسیدن و نشانه‌های قبول در خدمت شما هستیم. موضوع امروز درمورد "غربت" است. ناگزیر باید مقدمه ای را بیان نماییم:

گاهی کنار افرادی می‌نشینی که به زبانی صحبت می‌کنند که تو اصلا از آن سردرنمی‌آوری پس ناگزیر احساس غربت می‌کنی. شخصی بسیار با سواد کنار افراد بی‌سوادی می‌نشیند و احساس غربت می‌کند. مسلمانی به یک کشور بی‌بندوبار می‌رود و احساس غربت می‌‌کند. احساس غربت گاهی احساسی سالم و گاهی احساسی بیمار است.

 برای یک مسلمان واقعیِ پایبند به دین که پروردگارش را می‌شناسد و به راز و هدف نهایی خویش آگاه است احساسِ غربت داشتن یک احساس کاملا درست و سالم است و دلیل آن آیات بسیاری از قرآن و از جمله این آیه است:

 

﴿ ﴿ وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ﴾

 (اگر از بسیاری از اهل زمین پیروی کنی حتما تو را گمراه خواهند کرد) ﴾

[ [انعام: 116 ] ]

مردم به مال، لذت‌ها، جایگاه و مال‌اندوزی اهمیت می‌دهند اما مومن به شناخت خدا، عبادت او و تلاش برای اخرت توجه می کند. اهداف متفاوت است. بنابراین یکی از احساساتی که به عنوان مسلمان باید داشته باشی احساس غربت است. گاهی اوقات موضوعات مطرح شده نادرست و دروغ است و تو احساس غربت می‌کنی. جامعه‌ی ویران به تو احساس غربت می‌دهد. شخصی که به مکان‌های فسق و فجور می‌رود و گناهان آشکارا انجام می شود احساس غربت می کنی. بنابراین غربت از احساسات ضروری برای مسلمان در آخر الزمان است چرا که خداوند می‌فرماید:

 

﴿ ﴿ وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ﴾

 (اگر از بسیاری از اهل زمین پیروی کنی حتما تو را گمراه خواهند کرد) ﴾

هر کس که می‌خواهد پایبند امر خدا باشد باید با راستگویان همراه شود:

از احادیث این سخن پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) که می‌فرمایند:

(( (( بدأ الإسلام غريباً ثم يعود غريباً كما بدأ فطوبى للغرباء. قيل: يا رسول الله ومن الغرباء؟ قال: الذين يصلحون إذا فسد الناس ))

 ((اسلام در ابتدا غریب آغاز شد و سرانجام دوباره به غربت خویش باز می‌گردد پس خوشا به حال غریبان. گفته شد: ای پیامبر خدا غربا چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند: آنان که وقتی مردم فاسد شدند آنان صالح بمانند)) ))

[ [طبراني واحمد از عبد الرحمن بن سنة ] ]

بخاطر همین است که می‌گویم؛ اگر می‌خواهی به امر الهی پایبند باشی باید با راستگویان باشی. خداوند می‌فرماید؛

﴿ ﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ﴾ 

 (ای مومنان از خدا بترسید و همراه صالحان باشید) ﴾

[ [توبه ] ]

در یک فضای ایمانی زندگی کن، با افرادی زندگی کن که مقامت را نزد خدا بالا ببرند، با کسانی زندگی کن که اراده ات را به سوی خدا قوی کنند. با کسی که وضعیتش تو را به سمت خدا نبرد و یا کلامش تو را به سوی خدا راهنمایی نکند، همراهی نکن. با کسانی نشست و برخاست کن که تو را به یاد خدا وادارند و نصیحتت کنند.

مشکل اینجاست که انسان وقتی در فضایی خداناپسندانه قرار می‌گیرد در آغاز آنان را انکار می کند اما پس از مدتی با کار، عادات، انحرافات و نظراتشان انس می‌گیرد و بعد از مدتی کارهایشان را می‌پذیرد. بنابراین خطرناک‌ترین چیز بودن در محیطی خداناپسندانه است. انکار آغاز راه است. افراد زیادی به کشورهای غربی رفته‌اند، ماه اول، دوم، سوم، انکار نامعقول، برادر جامعه ا‌ی بی‌بندوبار، جامعه‌ ای بی قانون، بی‌بندوبار، اما بعد از دو سال مانند آنان شده است. رفتارشان و کارهایشان را پذیرفته است. بنابراین محیط مسئله‌‌ ای اساسی و مهم ترین چیز است،

﴿ ﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ﴾

 ﴿ وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً ﴾ ﴾

[ [كهف ] ]

من مومن را به تلفن همراه تشبیه می‌کنم‌ که نیازمند شارژ است. تا زمانی که متناوب هفته‌ای یک بار هفته‌ای دوبار، یا روزانه با نماز‌‌ها، با جلسه علمی هفتگی، یا وسط هفته شارژ می‌شود، این شارژ او را با دین، اصول، ارزش‌ها، تفکرات درست همراه می‌‌کند. اما هنگامی که از مجالس علم به دور باشد و با افرادی که در ابتدای امر کارشان را ناپسند می‌داند زندگی کند در این هنگام با آنا‌ن انس می‌گیرد و احساس غربت ناپدید می‌شود. تا زمانی که در جامعه‌ی بی‌بندوبار احساس غربت کنی راه تو درست است اما هنگامی که این احساس در چنین جامعه‌‌ای از بین رفت، بدان که مشکل بزرگی وجود دارد..

هر کس احساس غربت نکند، در ایمانش نقص وجود دارد:

بنابراین:

(( (( بدأ الإسلام غريباً ثم يعود غريباً كما بدأ فطوبى للغرباء. قيل: يا رسول الله ومن الغرباء؟ قال: الذين يصلحون إذا فسد الناس )) (((اسلام در ابتدا غریب آغاز شد و سرانجام دوباره به غربت خویش باز می‌گردد پس خوشا به حال غریبان. گفته شد: ای پیامبر خدا غربا چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند: آنان که وقتی مردم فاسد شدند آنان صالح بمانند))) ))

یعنی احساس غربت نمی‌کنی؟ هنگامی که رژیمی دست به خون‌ریزی، هتک حرمت، گرفتن سرزمین، خوار کردن مردم می‌زند و رئیس جمهورش جایزه‌ی نوبل صلح می‌گیرد! آیا این جامعه را حقیر نمی‌پنداری؟

مجموعه‌ی کشورهای اروپایی گردهم‌ آمده و تنها تصمیم‌شان همکاری بر منع قاچاق اسلحه بود. این جنایتی که انجام شد در تاریخ بشر بی‌سابقه بود، سلاح کشتار جمعی ترسناک بر سر کودکان و زنان بارید. آیا این موقعیت مستلزم یک سخنرانی، یک توضیح، یک انکار یا یک محکومیت نیست؟ آیا احساس غربت نمی‌کنی؟

یک بار رئیس جمهور یکی از کشورهای بزرگ به دیدن خانواده‌ی اسیر اسرائیلی رفت این درحالی است که یازده هزار نفر از ما در دست یهود اسیر است. آیا نباید فقط بخاطر برقراری توازن به دیدن فقط یکی از خانواده های اسیران می‌رفتند؟ احساس غربت نمی‌کنی؟ دختری در یکی از کشورهای دور از غرب لباسِ زنان هم جنس باز را پوشید گویا مدیر مدرسه درجودش ته‌مانده‌ای از جوانمردی داشت. دختر را اخراج کرد. چرا که این کار انحراف جنسی، و از نگاه ادیان و قوانین زمین مردود است که دانش‌آموزی لباس همجنس بازان را بپوشد! به همین خاطر مدیر او را اخراج کرد. پدرش برعلیه مدیر شکایت کرد و قاضی نیز مدیر را به پرداخت مبلغ زیادی به عنوان جریمه محکوم کرد، چرا که او آزادی دختر را زیر سوال برد. دختری مسلمان در پاریس تکه‌ای پارچه‌ بر سرش می‌گذارد، چرا که معتقد به دینی است که یک‌چهارم ساکنان جهان، یک میلیارد و نیم‌ انسان به آن باور دارند. اروپا دنیا را بخاطر حجاب زیرورو کرد‌. لباس همنجس بازان اگر منع شود زیر پا گذاشتن آزادی اوست اما هنگامی که دختری تکه پارچه‌ای را بخاطر اجرای توصیه‌ی پیامبرش درباره‌ی حفظ حیا و عفت بر سر می‌گذارد، دنیایی زیرورو می‌شود. آیا درباره‌ی این دنیا احساس غربت نمی‌کنی؟

به خدا قسم برادران اگر احساس غربت نکنید پس در ایمانتان نقص وجود دارد. مومن انسان است، شخصیتی منحصربه‌فرد، مومن خدایش را شناخته، به حقیقت مطلق چنگ‌زده است. مومن با شناخت خدا شریف شده است، در فضای والایی زندگی می‌کند:

(( (( إن الله يحب معالي الأمور وأشرافها ويكره سفسافها )) 

 ((خداوند کارهای والا و شریف را دوست دارد و کارهای دون را ناپسند می‌داند)) ))

[ [طبراني از حسين بن علي ] ]

تا احساس غربت نکنیم نسبت به این جامعه‌ی بی‌بندوبار، جامعه‌ی جهان بی‌بندوبار، جامعه‌ای که برای خوبی ارزشی قائل نمی‌شود، جامعه‌ای که فقط صاحبان مال را بزرگ‌می‌شمرد، جامعه‌ای که قدرتمندان را با وجود مجرم بودن‌شان بزرگ می‌شمرد، جامعه‌ای که به چیزی جز مادیات باور ندارد جامعه‌ی باورمند به لذت از هر راهی که باشد. در این جامعه، که تو در گوشه‌‌ای از آن هستی باید احساس غربت کنی.

نابودی این جهان نزد خدا آسان‌تر از آن است که وعده‌هایش به مومنان را محقق نکند:

برادران به همین دلیل خداوند می‌فرماید؛:

﴿ ﴿ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً ﴾

 (خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند) ﴾

[ [نور: 55 ] ]

نابودی این جهان نزد خدا آسان‌تر از آن است که وعده‌هایش به مومنان را عملی نکند. اما حقیقت تلخ که به نظر من هزاران بار بهتر از توهمات آرامش‌بخش است این است که ما در حال حاضر نه خلیفه‌، نه جایگزین و نه در امنیت هستیم چرا که گروه دوم که بندگان خدا هستند اطاعت خدا را رها کرده‌اند به همین دلیل:

﴿ ﴿ فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً ﴾ 

 (آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد) ﴾

[ [مريم ] ]

و ما با این گمراهی روبرو شدیم. علماء می‌گویند؛:

﴿ ﴿ يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴾ 

 (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد* مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد) ﴾

[ [شعراء ] ]

قلب سالم قلبی است که از شهوتی که خدا بدان راضی نیست، از باور کردن خبری که در تضاد با وحی است، از عبادت غیر خدا و حکم‌ به غیر از شریعت الهی سالم باشد. این قلب سالم است،

﴿ ﴿ يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴾ 

 (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد) ﴾

وضعیت مالی‌ات هر میزان که باشد فرزندانت هر چقدر نجیب باشند:

﴿ ﴿ يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴾ 

 (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد* مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد) ﴾

قلب سالم قلبی است که از شهوتی که خدا بدان راضی نیست، از باور کردن خبری که در تضاد با وحی است ، از عبادت غیر خدا و حکم‌ به غیر شریعت الهی سالم باشد.

بی توجهی به نماز و پیروی از شهوت‌‌ها دلیل جدایی مسلمانان هستند:

بنابراین برادران! به همین دلیل است که من همیشه می‌گویم؛ توپ در زمین ماست. این حدیث شریف سندی است برای آن. از انس بن مالک روایت است که پیامبر( صلی الله علیه وآله وسلم) در یک حدیث طولانی می‌فرمایند:

(( (( وَلَنْ يُغْلَبَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفاً مِنْ قِلَّةٍ )) 

 ((و دوازده هزار تن هرگز از یک عده اندک شکست نخواهند خورد)) ))

[ [ابن ماجه از انس بن مالك ] ]

جمعیت مسلمانان درحال حاضر یک میلیارد و پانصد میلیون نفر است، بزرگترین ثروت‌های جهان را در اختیار دارند، در حساس‌ترین جای زمین هستند اما با وجود همه‌ی این‌ها میانشان تفرقه است، امورشان را خودشان اداره نمی کنند. هیچ ارزش و اعتباری در جهان ندارند، امورشان را دیگران اداره می کنند، در عوض طرف مقابل هزاران راه بر علیه آن‌ها دارد. چرا؟ به این علت:

﴿ ﴿ خَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً ﴾ 

 (آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد) ﴾

خداوند به ما نشان داد که چگونه ده هزار نفر از آنانی که ما آن‌ها را صالح و مومن می‌دانیم_ هیچ کس را پاک و تزکیه نمی‌کنیم_ توانستند در مقابل یکی از قوی‌ترین لشکرهای جهان، بیست‌ودو روز بایستند. به همین دلیل وعده‌ها همچنان باقی‌اند:

﴿ ﴿ وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴾ 

 (و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد) ﴾

[ [آل عمران ] ]

خدای اصحاب خدای ما هم هست، کتابی که بر قلب پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده در اختیار ماست، وعده وعده است و وعید وعید. ما نیازمند حرکت هستیم، ما نیازمند این هستیم که دوباره خودمان را حساب‌‌رسی کنیم، که از خواب غفلت بیدار شویم، با پروردگارمان صلح کنیم و رابطه‌ی خوبی را با پروردگارمان برقرار کنیم.

اساس شایستگی مسلمانان برای پیروزی، بندگی خداست:

برادران گرامی:

(( (( وَلَنْ يُغْلَبَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفاً مِنْ قِلَّةٍ )) 

 ((و دوازده هزار تن هرگز از یک عده اندک شکست نخواهند خورد)) ))  

این سخن پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) است، سرورمان حضرت سعد سخن زیبایی دارد؛ «سه چیز هست که من با داشتن آن مرد هستم و به غیر از آن‌‌‌ها یکی از مردم. یکی از آن سه این است که هر حدیثی را از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) شنیدم دانستم آن حق و از جانب خداست. این حدیث:

(( (( وَلَنْ يُغْلَبَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفاً مِنْ قِلَّةٍ ))

 ((و دوازده هزار تن هرگز از یک عده اندک شکست نخواهند خورد))  ))

چرا که جنگ میان دو حق امکان‌پذیر نیست زیرا حق تعدد‌پذیر نیست و جنگ میان حق و باطل طولانی نمی‌شود چرا که خداند همراه با حق است و جنگ میان دو باطل تمام‌شدنی نیست.

توضیح اینکه: مظاهر مشهور اسلامی! گاهی اوقات مسجدی روی آب می‌بینی که برای ساختش یک میلیارد دلار خرج شده است، مسجدی بزرگ، تزئینات اسلامی، کنفرانس اسلامی، برنامه‌های اسلامی تمام این مظاهر با وجود این که نشان از تمدن است اما تاثیری در استحقاق پیروزی به مسلمانان ندارد. عامل موثر در این امر عبادت خداست. یک میلیارد و پانصد میلیون انسان اگر بر طاعت خدا نباشند هیچ ارزشی ندارند.

تکیه قرآن در باب برتری بین انسان‌ها بردو ارزش علم و عمل:

مهم این است که با خدا برحسب معیارهای قرآنی رفتار کنی. خداوند در کتابش بر دو ارزش یعنی ارزش علم به عنوان ارزش برتر و ارزش علم تاکید می کند. می‌فرماید:

﴿ ﴿ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ﴾ 

 (خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند) ﴾

[ [مجادله: 11 ] ]

و فرموده است:

﴿ ﴿ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴾ 

 (آيا كسانى كه مى‏ دانند و كسانى كه نمى‏ دانند يكسانند) ﴾

[ [زمر: 9 ] ]

و فرموده است:

﴿ ﴿ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً ﴾ 

 (و آنچه را نمى‏ دانستى به تو آموخت و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود) ﴾

[ [نساء ] ]

بنابراین ارزش برتری میان انسان ها که در قرآن بر آن تکیه شده در علم و ارزش دوم عمل است. هر امتی فقط بر این دو ارزش تکیه کند پیشرفت می‌کند. اما درباره‌ی روابط دیگر، در موقعیت روابطی وقتی امت به جای معیار عینی معیار رابطه را اساس قرار می دهد،پسرفت خواهد کرد. یکی از بزرگترین دلایل عقب ماندگی تکیه بر معیارهای رابطه ای است و یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت و رشد تکیه بر معیار‌های عینی است. در قرآن آمده؛:

﴿ ﴿ وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا ﴾ 

 (و براى هر يك [از اين دو گروه] از آنچه انجام داده‏ اند) ﴾

[ [احقاف: 19 ] ]

جایگاه تو نزد خدا به اندازه‌ی عمل نیک توست.

تعداد مسلمانان از نظر خداوند همان افراد مطیع پایبند است:

بنابراین:

(( (( رُبَّ أَشْعَثَ مَدْفُوعٍ بالأبواب لو أقْسَمَ عَلَى اللهِ لأَبَرَّهُ ))

 ((چه بسار درویش کهنه پوش بی کس اگر خداوند را قسم دهد خداوند اجابت کند)) ))

[ [مسلم از ابي هريره ] ]

از جمله داستان های عربی که حکایت می شود: مردی کوتاه قامت، سبزه، با پای باریک، چانه‌ی دراز، شانه های به هم چسبیده، با چشم‌های گود، گونه‌های فرورفته تمام زشتی ها را در خود داشت. اما با وجود تمام این‌ها سردار قومش بود، هنگامی که خشم می‌گرفت از خشم‌ وی هزار شمشیر خشمگین می‌شدند، حتی از او نمی‌پرسیدند چرا خشمگین شده است؟ و اگر می‌دانست آب جوانمردیش را از بین می برد، از آن نمی‌نوشید.

پس معیار واقعی، علم و عمل توست اگر بر این دو معیار تکیه کنیم رشد خواهیم کرد اما اگر بر معیار مال تکیه کنیم ثروتمندان را بزرگ خواهیم شمرد. اگر بر معیار قدرت تکیه کنیم قدرتمندان را بزرگ خواهیم شمرد و اگر به معیار رابطه تکیه کنیم آنان را به خاطر روابط بزرگ خواهیم شمرد و امت پسرفت خواهد کرد‌.

به همین دلیل برادران نشانه‌های اسلام آشکار است. وارد خانه‌ای می‌شوی که روی اولین دیوارش آیه ‌الکرسی و دیوار دومش اسماء حسنی و عکس خانه‌ی کعبه آویزان است. همه چیز زیباست ولی آیا به نظرت در این خانه شریعت الهی اجرا می‌شود؟ می‌توانی در خودرو نیز قرآنی بگذاری، تمام نشانه‌ها و مظاهر اسلامی مورد قبول‌اند‌، یک فروشگاه، اول این آیه را نصب کرده است:

﴿ ﴿ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً ﴾ 

 (ما تو را پيروزى بخشيديم [چه] پيروزى درخشانى) ﴾

[ [فتح ] ]

یعنی این پیروزی به این معناست که فقط سود کنی؟ آیات، احادیث و چیزهای لطیف زیادی هست که به آن افتخار می‌کنیم اما در ترازوی پذیرش الهی هیچ تاثیری ندارد. بنابراین نشانه‌‌های آشکار اسلامی هیچ ارزشی نزد خداوند ندارند زیرا که تعداد واقعی مسلمانان نزد کسانی اند که  مطیع و پایبند اند. تعداد واقعی مسلمانان نزد خدا همان افراد مطیع و پایبند هستند.

مومن راستین بیشتر انفاق می کند حتی اگر از انفاق دیگران کمتر باشد:

حالا چه کسی ولی الله است؟ می‌فرماید:

﴿ ﴿ أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ ﴾ 

 (آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى ‏شوند* همانان كه ايمان آورده و پرهيزگارى ورزيده‏ اند) ﴾

[ [يونس ] ]

به همین دلیل از یکی از عارفان سوال شد؛ چه کسی ولی الله است؟ کسی که در هوا پرواز کند؟ گفت: نه. گفت: کسی که بر روی آب راه برود؟ گفت: نه سپس گفت: ولی تنها آن کس است که حلال و حرام خدا را رعایت کند. در حدیث دیگری می‌فرماید:

(( (( طوبى للغرباء، قيل ومن الغرباء يا رسول الله؟ قال: الذين يزيدون إذا نقص الناس )) 

 ((پس خوشا به حال غریبان. گفته شد: ای پیامبر خدا غربا چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند: آنان که وقتی مردم فاسد شدند آنان صالح بمانند)) ))

[ [ احمد از مطلب بن حنطب] ]

یعنی؛ مردم از اطاعت خدا، نماز، انفاق، و سختگیری می‌کاهند و هنگامی که مردم آسان بگیرند راحت طلب می‌شوند. ایمان، عبادت‌ها و تقوایشان کم می‌شود اما غریبان در تقوا، پایبندی، محبت و همکاری‌شان در بذل و بخشش می‌افزایند.  بهترین مثال انفاق اموال است. گاهی انفاقی وجود دارد اما گاهی به تو می‌گویند؛ بحرانی هست پس انفاق ضعیف می‌شود اما مومن صادق در انفاقش می‌افزاید حتی اگر از انفاق دیگران کمتر باشد.

مهم این است که انسان خودش را با حق تغذیه کند:

برادران حدیث سوم:

(( (( إن الإسلام بدأ غريباً، وسيعود غريباً كما بدأ، فطوبى للغرباء، قيل من الغرباء يا رسول الله؟ قال النُّزَّاع من القبائل )) 

 ((اسلام در ابتدا غریب آغاز شد و سرانجام دوباره به غربت خویش باز می‌گردد پس خوشا به حال غریبان. گفته شد: ای پیامبر خدا غربا چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند:کسانی که از قبایل گرفته شده اند)) ))

[ [احمد از عبد الله بن مسعود] ]

قبیله‌ای که تعدادش هزاران نفر است، دو نفر از آن جدا می‌شوند که پروردگارشان را می‌شناسند و بر امر او استقامت می‌ورزند و دین‌‌شان را خالص می‌کنند و دیگران را به سمت خداوند دعوت می‌کنند، این جدا شدگان از قبیله‌ها. یا خانواده‌ای یازده نفره که فقط یکی از آن‌ها جوانی مومن، پایبند، باتقوا و راستگو است که نماز صبح را با جماعت می‌خواند و چشم از نگاه به نامحرمان فرومی‌گذارد، برای شناخت خداوند تلاش می‌کند و به سوی خدا دعوت می‌دهد. جداشدگان از قیبله‌ها، هر قبیله‌ای با وجود کثرت تعداد یک یا دو نفر است که از آن جدا شده و خدا را شناخته اند..

(( ((إن الإسلام بدأ غريباً، وسيعود غريباً كما بدأ، فطوبى للغرباء، قيل من الغرباء يا رسول الله؟ قال: النزاع من القبائل)) 

 ((اسلام در ابتدا غریب آغاز شد و سرانجام دوباره به غربت خویش باز می‌گردد پس خوشا به حال غریبان. گفته شد: ای پیامبر خدا غربا چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند:کسانی که از قبایل گرفته شده اند)) ))

[ [احمد از عبد الله بن مسعود] ]

برادران بزرگوار مثالی که بسیار به کار می برم، ظرف آب ماشین است، دری در بالا دارد و لوله‌ای در پایین.‌ تو چیزی را که در بالا قرار داده شده در پایین می‌گیری. خودت را ظرفی تصور کن، چگونه از لحاظ فرهنگی تغذیه می‌شوی؟ تغذیه شدن با فیلم‌‌ها، انسان‌های بی‌بندوبار یا فقط اخبار. در مورد چیزهایی غیر از اخبار و قصه‌‌ی آدم‌های مشهوری که کارهایی جهت نارضایتی خداوند انجام می‌دهند و چیزهای دیگری که نزد خودت داری و خدا بدان راضی نیست، صحبت کن. اما اگر این ظرف با قرآن، با سنت پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم )، زندگی صحابه تغذیه شود، بفرما صحبت کن. تو درمورد چیزی سخن می‌گویی که با آن تغذیه شده‌ای. به من بگو چه می‌خوانی تا به تو بگویم چه کسی هستی؟ به من بگو به چه چیزی گوش می‌دهی تا بگویم چه کسی هستی؟ به من بگو چه چیزی مشاهده می‌کنی تا به تو بگویم چه کسی هستی؟ مهم چیزی است که از آن تغذیه می‌کنی این که خودت را با حق، با خوبی ها تغذیه کنی نه با لغزش‌ها. به همین خاطر:

(( (( إن الدِّين بدأ غريباً )) 

 ((اسلام در ابتدا غریب آغاز شد)) ))

[ [ترمذی از عمرو بن عوف ] ]

هر کس که از خدا پیروی کند وآموزه هایش را نشر دهد خدا او را دوست خواهد داشت و گناهانش را می آمرزد:

حديث چهارم:

(( (( وسيعود كما بدأ، فطوبى للغرباء وهم الذين يُصْلحون ما أفسد الناسُ ))

 ((و سرانجام دوباره به غربت خویش باز می‌گردد پس خوشا به حال غریبان. و آنان کسانی اند که وقتی مردم فاسد گردند آنان کار نیک می کنند)) ))

[ [ترمذی از عمرو بن عوف ] ]

مردم بی بند وبار اند و او پایبند است. نوع پوشش دختران را به خودشان وا می گذارند و او مراقب دخترانش می باشد.

(( (( الذين يُصْلحون ما أفسد الناسُ ))

    ((آنان که وقتی مردم فاسد شدند آنان صالح بمانند)) ))

[ [طبراني و احمد از عبد الرحمن بن سنة ] ]

(( (( الذين يحيون سنتي ويعلمونها الناس )) 

 ((کسانی که سنت مرا زنده کنند و آن را به مردم بیاموزند)) ))

[ [ ابن عساكر از حسن بن علي ] ]

برادران:

﴿ ﴿ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴾ ﴾

[ [آل عمران ] ]

گفته شده: با اجرا زنده‌اش کنید و با آموزش منترش کنید..

برادران این موضوع ادامه دارد ان شاء الله فردا موضوع را ادامه می‌دهیم.

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر