حالت سیاه
06-05-2024
Logo
جامع تقوى- درس : 270 - معناى تقواى الله.
  • سخنرانی ها و نشست های خارجی / ٠01دروس صباحية - جامع التقوى
  • /
  • اردن
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان
سپاس خداوند جهانیان را و درود و سلام بر سیدنا محمد راستین وعده‌ی امانت دار. پروردگارا، ما را علمی نیست جز آن چه به ما آموختی، به راستی که دانا و باحکمتی، بار الها، آن چه به سود ماست، به ما بیاموز و از آن چه به ما آموختی، به ما منفعت برسان و بر علم ما بیفزای، حق را به ما حق بنما و توفیق پیروی از آن را نصیبمان گردان و باطل را به ما باطل بنما و توفیق اجتناب از آن را به ما ارزانی کن و ما را از کسانی بگردان که سخن را می‌شنوند و از بهترینش پیروی می‌کنند و با رحمت خود ما را در زمره‌ی بندگان نیکوکارت قرار ده.

نیاز عقل به نور برای تشخیص حق از باطل:

برادران گرامی: موضوع این دیدار ما: معنی این سخن خداوند تعالی:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾
(اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد.)

[بقره: 183]

تقوا چیست؟ مثال می‌زنم: گاهی انسان چشم‌هایش را در چشم پزشکی که یک تابلویی که علامت‌هایی مانند Cیا E دارد معاینه می‌کند یا به سمت چپ و یا به بالا و یا به پایین و یا به سمت راست است. اولین سطر درشت است و دومی ریز و سومی ریزتر و چهارمی خیلی ریز و آخری یعنی ششمین سطر از همه ریزتراست، هنگامی که در ستون ششمی جواب کاملی دادی به شما می‌گوید: این؟ می‌گویی: سمت راست، بالا، پایین، چپ، از شش، شش می‌گیری یعنی چشم تو صد در صد سالم است، نمره چشم برخی چهار روی شش است وبرخی سه تا از سه و برخی دو از سه است، هنگامی که به تو گفت: شش درجه از شش یعنی چشم شما صد در صد سالم و کامل است.
اگر شخصی در اتاقی کاملا تاریک یعنی در تاریکی مطلق، نشسته باشد آیا چیزی می‌بیند؟ چشم او کجاست؟ در حالت کلی چشم او بدون نور واسطه ارزشی ندارد، اتاق کاملا تاریک چیزی در آن دیده نمی‌شود، نه پنجره‌ها، نه محل نشستن، نه صندلی، نه پرده و نه هیچ چیزی دیگری دیده نمی‌شود.
اکنون سوال این است: در حالت کلی چشم با تمام ویژگی‌های شگفت انگیزش که پیچیده‌ترین سیستم بدن انسان است بدون یک واسطه به نام نور که بین او و اشیاء قرار گیرد؛ ارزشی ندارد. به عقل می‌پردازیم، عقل پیشرفته‌ترین سیستم در هستی می‌باشد، مغز دارای صد و چهل ملیارد سلول خاکستری اصلی است که هنوز تاکنون وظیفه‌ی آن‌ها شناخته نشده است، این عقل مانند چشم به چه چیزی نیاز دارد؟ به نور الهی که با آن به حقایق برسد، بنابراین انسان اگر با کمک نور الهی منور نشود حقایق را نمی‌فهمد، آیا انسانی در روی زمین یافت می‌شود که عقل در سرش نباشد؟ معصیت‌ها، گناهان، فسق و فجورها، دشمنی‌ها، غصب کردن‌ها، قهر و قتل‌ها همان طور که می‌شنوید، آیا خدایی نیست؟ آیا راه و روشی وجود ندارد؟ همانطورکه چشم به نور نیاز دارد عقل هم به نور نیاز دارد.
نور؛ آیه می‌گوید

﴿ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا ﴾
(تا دل‌هايى داشته باشند كه با آن بينديشند.)

[حج: 46]

قرآن فرقان نامیده شده، تا بین حق و باطل فرق ایجاد کند.

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ ﴾
(اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد.)

دقت کنید:

﴿ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ﴾
(تا از رحمت‏ خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد.)

[حديد: 28]

قرآن، همانطور که در شب برای دیدن نیاز به نور داریم، برای هدایت شدن هم عقل ما نیاز به نور الهی دارد، عقلی وجود دارد. همین غرب و شرق، در شرق آسیا گاو را عبادت می‌کنند، هرگاه گاوی برود و نصف میوه‌های فروشنده‌ای را بخورد او جشن می‌گیرد، خدا به نزد او آمده، در حقیقت گمراهی‌هایی در میان شرقی‌ها بوجود آمده است، آن جا ملت‌هایی هستند که موش صحرایی را عبادت می‌کنند. در یک مجله آلمانی که گرفته بودم تحقیقی درباره‌ی ملت آسیا وجود داشت که آن‌ها موش صحرایی را عبادت می‌کردند.
بنابراین عقل نیاز به نوری دارد، ازکجا گمراهی می‌آید؟ از فاصله گرفتن از دین، این مادی است، این چپ‌گرا است، این راست‌گرا است، این مباح است، .این اسطوره‌گرا است، این بت پرست است، گمراهی‌های بی شماری وجود دارد، ولی ما مسلمانان ویژگی‌های زیادی داریم، ما وحی آسمانی داریم، ما تعلیمات آموزنده داریم، کلام الهی داریم، قرآن و سنت است. ما نعمتی برتر از تمام نعمت‌ها داریم، هنگامی که شخصی اطلاعات تاریخی دارد که انسان چه چیزی عبادت می‌کند؟ به خدا قسم ملت‌هایی یافته می‌شوند که آلت تناسلی مرد را می‌پرستند، من اطلاعات بسیار زیادی دارم.
بنابراین خداوند تعالی ما را گرامی داشته و به فضلش بر ما احسان کرده که ما آفریدگار آسمان‌ها و زمین، خدای بزرگ را عبادت می‌کنیم.

مبارزه‌ی غرب با اسلام با راه‌های مختلف:

عبادت اطاعتی داوطلبانه آمیخته به محبت قلبی مبتنی بر شناخت یقینی است که منجر به سعادت جاودانه می‌شود. ولی اگر تحقیقی کنید می‌بینید که ما ملیارد‌ها مسلمانیم، و در حدیث آمده:

(( ولن تُغْلَبَ أُمَتي مِنْ اثنا عَشَرَ ألفا مِنْ قِلَّةٍ ))
((دوازده هزار نفر بـه خـاطر کـمی مـغلوب و شکست نمی‌خورند.))

[روایت ابو داود وترمذی از عبد الله بن عباس]

این سخن پیامبر و حدیث صحیح می‌باشد، دوازده هزار نفر در روی زمین شکست نمی‌خورند، ما میلیاردها نفر هستیم، نیمی از ثروت زمین را داریم، در مهم‌ترین موقعیت استراژیکی محل تقاطع سه قاره زمین نشسته‌ایم و نیمی از ثروت در اختیار ماست و با تمام این‌ها پنج پایتخت از کشورهای اسلامی تصرف شده است، چه اتفاقی افتاده؟
اگر به دین عمل کنید منبع قدرتی برای شما می‌شود و اگر به آن عمل نکنید وبالی برای شما می‌شود، متهم به تروریست بودن می‌شوید، دولت‌هایی در جنگ جهانی پنجاه میلیون نفر را کشتند و حتی گفته نشد که اروپا تروریست است. به خدا قسم پنجاه میلیون نفر را کشتند و در تاریخی که علماء دارند، گفته شده که حدود چهارصد ملیون نفر در این جنگ‌ها کشته شدند و کسی تروریست خوانده نشد، اما هنگامی که شخصی ناخواسته کشته شود، قاتل را تروریست می‌خوانند.
اکنون جنگ جهانی علیه اسلام است، این دین استواری است، چرا غرب با اسلام مبارزه می‌کند؟ تحقیقات نشان می‌دهد که اگر اسلام در غرب اجرا شود شصت و پنج درصد از منابع سود دهیشان از بین می‌رود، ‌مکان‌های لهو و لعب، مغازه‌های می‌فروشی و شراب، و گناهان، این‌ها همه تعطیل می‌شوند، سودهای هنگفت حاصل از گمراه سازی از بین می‌رود، شخص وقتی که منحرف می‌شود بدون این که بپرسد؛ پول می‌پردازد. بنابراین بیشتر سودشان از چیزهای حرام می‌آید، بنابراین دین در نظر آن‌ها مانع روزیشان می‌شود پس در عرصه‌ی اقتصادی به جنگ آن می‌روند، اما الله تعالی با فضلش به ما لطف کرده و ما آفریدگار آسمان‌ها و زمین را عبادت می‌کنیم، ما کتاب آسمانی از خالق هستی داریم، شما پیامبر معصوم داشتید، نزد ما بت پرستی، پیشگویی، افسانه، خرافات نیست، به خدا قسم در دنیا گمراهی‌هایی است که تنها خدا از آن آگاه است، مسلمانان خدایی دارند که او را عبادت می‌کنند، یک امت هستند، یک قرآن و یک دین دارند.
یک بار رئیس جمهور آلبانی گفت: عجیب است! در شرق آسیا هشتصد دین یافت می‌شود و زندگی می‌کنند درحالی که شما یک دین و یک خدا ویک قرآن دارید و میان شما دشمنی و خصومت است. اکنون این رسوایی باعث ننگی برای مسلمان است، ما امت واحدی هستیم، کتاب و معبود و راه و روش ما یکی است و دین ما دین بزرگی است.

دین اسلام دینی بین المللی و دین اصول و ارزش‌ها است:

بلال برده‌ی حبشی بود، ولی در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم جایگاه باورنکردنی داشت، برده‌ای حبشی! هنگامی که سیدنا ابوبکر او را از اربابش خرید، اربابش به سیدنا ابوبکر گفت: به خدا قسم ـ برای او صد هزار تا داد - اگر برای او یک درهم می‌دادی او را به تو می‌فروختم، به او گفت: به خدا قسم اگر به خاطر او صد هزار تا طلب می‌کردی به خاطر او می‌دادم، به جایگاهش نگاه کن، برده سیاه پوست که مؤمن بزرگی است، اسلام ما بزرگ است. مثلا: می‌فرماید بار خدایا بر او درود بفرست:

(( سلمانُ - فارسي - منا أهل البيت))
((سلمان - فارسی- از اهل بیت ما است.))

[طبراني درمعجم الكبير]

ای الله! صهیب رومی.

(( نعم العبد صهيب، لو لم يخف الله لم يعصه))
((بنده‌ای نيكو است صهيب، اگر از خدا نترسد هم نمى‌ترسيد باز معصيتش را نمى‌كرد.))

[ كنز العمال از عمر]

ابولهب! بزرگ قریش.

﴿ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴾
(بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد.)

[مسد: 1]

این دین چیست! دین امت ها، دین اصلی و پایداراست.

خصوصیت دین این است که تقوا را معیار برتری بین عرب و عجم قرار داده است:

خصوصیت این دین این است که همه‌ی ما مانند دندانه‌های شانه برابریم، بین عرب و عجم و سفید و سیاه ، آقا و برده هیچ فرقی نیست جز در تقوا.
شکوه این دین آن است که در یک شرکت بسیار بزرگ مدیر عامل بیست و پنج معاون دارد، اگر در مسجد جامع نماز بخواند در کنار خدمتکارش نماز می‌خواند، خدمتکاری که کم‌ترین وظیفه را در این شرکت دارد در کنار مدیر عامل نماز می‌خواند، این برابری چیست؟
ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی در اسلام ما است، نظام‌های بسیار دقیقی دارد، تجارت نظام‌هایی دارد، شما تعلیمات سازنده، منهج با جزئیات، باید و نباید‌هایی دارید، بر ما لازم است که دین مان را بشناسیم و بفهمیم، علم را بیاموزیم و به آن عمل کنیم، به خانه‌ی اسلامی‌ای نیاز داریم، گاهی به خانه می‌روید و به خدا قسم صحنه‌ای بسیار زیبایی است، عکس کعبه بسیار بزرگ و روی دیوار نصب شده است، اکنون عکس‌های بسیار زیبایی هست، در ماشین او قرآن زیبایی هست، من مخالف این چیزها نیستم ولی آیا شما به دین عمل می‌کنید؟ شعارها برای ما اهمیت دارد، عکس کعبه می‌گذارد، داخل ماشین قرآن را می‌گذارد، اما در بقیه کارها انظباطی نیست، اختلاط وجود دارد، درآمدش مشکوک و شبهه دار است، ارتباط‌هایی دارد که خدا از آن راضی نیست، امتی از ملیاردها مسلمان تشکیل شده که نیمی از سرمایه‌های زمین را دارد اما اکنون پنج تا از پایتخت‌های کشورها اشغال شده، در این باره کاری از دستتان برنمی‌آید، خدا چه می‌فرماید؟

 

﴿ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً ﴾
(و خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است.)

[نساء: 141]

محال و غیر ممکن است که خدا به کافر اجازه بدهد که به مؤمن آزار برساند پس اگر آزاری به او رساند؛ او مسلمان است نه مؤمن، آیات ایمان را در قرآن بیاورید، امکان ندارد مؤمن شکست بخورد، مسلمان امکان دارد. زمانی که پدر و مادر مسلمان هستند و به چیزی از دین عمل نمی‌کنند و مثل بقیه‌ی مردم زندگی می‌کنند، اختلاط، درآمدهای ربایی، اموالش بانکی، بیشتر کارهایش خلاف اسلام است، او نزد خدا وزنی ارزشی ندارد، او مسلمان است و گاهی نماز جمعه می‌خواند و هنگامی که بمیرد در قبرستان مسلمانان دفن می‌شود، ولی به روش اسلام عمل نکرده است.
با وجود کثرت ارزش و جایگاه ما کم است، یک ملیارد مسلمان هستیم، اما هرگز سخن ما والا و باارزش نبوده، این پستی و بی‌ارزشی است.

 

یکی از ویژگی‌های این دین فردی و اجتماعی بودن است:

غرب نقشه می‌کشد، برای ما نقشه می‌کشند، این حقیقت یک مرتبه بسیار دردناک می‌شود، نمی‌گویم همه ولی بیشترمان، اگر برنامه ریزی نکنید برای شما برنامه ریزی می‌شود، و اگر درنقشه‌ی دشمنت بزرگ شمرده نشوی؛ بی اهمیت و کوچک هستی، ولی ما به عنوان جوانان ومقتدی‌های مسجد باید تعادل و توازن را برقرار سازیم، این اسلام عظمتش آن جاست که دین اجتماعی و دین فردی است آن جا که اگر امت به این دین اهمیت ندهد و به آن عمل نکنند. این حالت آن هاست، اما من به تنهایی به آن عمل می‌کنم، نزد ما دین فردی است، دلیل آن چیست؟

﴿ مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ ﴾
(اگر سپاس بداريد و ايمان آوريد خدا مى‏خواهد با عذاب شما چه كند.)

[نساء: 147 ]

شما یکی از یک ملیارد مسلمان هستید اگر به آن عمل کنید؛ تمام میوه‌های فردی را می‌چینید، هنگامی که امت به آن عمل کند میوه‌های اجتماعی را می‌چینند، من این سخن را می‌گویم که حتی یک نفر هم نا امید نشود. مردم به دین عمل نمی‌کنند، ببخشید اطراف خانه‌ی شما چند ساختمان است؟ همه‌ی آن‌ها خواب و غافلند، درست است؟

(( ولو علموا ما في العتمة والصبح لأتوهما ولو حبواً ))
((اگر مردم مى دانستند چـه ثواب و پاداشى در نماز عشاء و نماز صبح است به مسجد مى‌آمدند اگر چه به طور خزيدن باشد.))

[بخاری وابن خزيمه در صحيحش ازابو هريره رضي الله عنه]

در روز جمعه یک مغازه باز نیست، یکی از آن‌ها می‌گوید – خدا لعنت کند شارون را: اگر در نظر مسلمانان نماز صبح مثل نماز جمعه بود اصلا شکست نمی‌خوردند.
بنابراین بر ما واجب است که بیداری ایجاد کنیم؛ اعمالمان را بررسی کنیم، خانه‌ای مسلمان بنا کنیم، اعمال مسلمانان را انجام دهیم، کارهایی هست که مواد ممنوعه دارد و شما آن را می‌فروشید، ولی مؤمن به آن لگد می‌زند و اصلا نمی‌فروشد.
ما نیاز به بیداری داریم، باید به نفسمان مراجعه کنیم، هنگامی که دیدید هیچ کس به اسلام عمل نمی‌کنند نگران نشوید، به تنهایی عمل کنید و به تنهایی تمام میوه‌های عملتان را بچینید، به اسلام فردی و اجتماعی یقین داشته باشید، اگر به تنهایی به آن عمل کردید تمام میوه‌هایش از سعادت، آرامش، توفیق، آرامش روحی، صبر، فهم، را می‌چینید، خانه‌ی شما اسلامی است، کار و عملتان هم اسلامی باشد. این کالا جایز نیست اصلا آن را نمی‌گیرم، اساسا آن را نمی‌فروشم، اما می‌گوید: به خدا قسم درخواست برای آن خیلی زیاد است.
یک بار شخصی که تخته نرد می‌فروشد به من گفت: گفتم این حرام است که می‌فروشی، کسی که قمار بازی کند گویا دستش را در گوشت خوک فرو برده است، گفت: ولی استاد درخواست آن زیاد است و چون درخواست زیاد است دین تعطیل می‌شود. کالای غیر مجازی و ممنوعی که شما می‌فروشید. کسی که وسایل قمار بازی می‌فروشد گویا دستش را در گوشت خوک فرو برده است، تا ساعت سه شب شیش پنج، چهار یک، سپس چه؟ مهم‌ترین و گرانبها‌ترین چیز وقت شما است، شما در اصل متشکل از وقت هستید.

 

﴿ وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴾
(سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] * كه واقعا انسان دستخوش زيان است * مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق سفارش و به شكيبايى توصيه كرده‏اند.)

[عصر: 1 ـ 2 ـ 3]

ضرورت عمل به احکام الهی در هر زمان و مکانی:

ما در رمضان به سر می‌بریم، این ماه توبه، مغفرت، رجوع کردن، ارتباط با خدا، شب زنده داری کرد و نماز صبح به مسجد آمدن است.

(( من صلى الفجر في جماعة فهو في ذمة الله حتى يمسي، ومن صلى العشاء في جماعة فهو في ذمة الله حتى يصبح ))
((کسی که نماز صبح را با جماعت بخواند تا شب در پناه خدا است و کسی که عشاء را با جماعت بخواند تا صبح در پناه خداست.))

امیدوارم کارهای نیک این ماه حتی بعد از رمضان ادامه داشته باشد، در این ماه من از کسی غیبت نمی‌کنم چون روزه دارم، به خدا حق با شماست، ولی اگر روز عید روزتان را خوردید بازم غیبت نکنید، من دین فصلی نمی‌خواهم، الان ما دین موسمی داریم.
یک مرتبه زنی در کشور اسلامی سوار قسمت درجه ی یک هواپیما شد، اول حجاب کامل داشت. بعدا حجابش را برداشت و کاملا آزاد شد، این اصطلاح به ذهنم رسید، که این اسلام جغرافیایی است، داخل این شهر حجاب الزامی است، هنگامی که خارج شد حجابش را برداشت. پس نزد ما اسلام موسمی و جغرافیایی می‌شود، اسلام اسلامی است که ببه احکام الهی در هر زمان و مکانی عمل کنی.
ما باید راه رفتن مان را بررسی کنیم، من در خانه خودم مشکلی دارم، دیداری که خدا دوست ندارد، آیا بیرون رفتن دخترانم مناسب است؟ آیا لباس‌های آن‌ها مناسب است؟
یک یهودی در پاریس نشسته بود و لباس‌های مسلمانان را طراحی می‌کرد. کوتاه کنید کوتاه می‌کنیم، تنگ کنید تنگ می‌کنیم، مانتو را حذف کردند تبدیل به شلوار شد، آیا درست است که یک طراح خارجی در مورد لباس جهان اسلامی دستور دهد؟ درست است؟ زنان مسلمان محجبه را رها کن، این وضعیت دیگری است، اما الان عموم زنان مسلمان شلواری می‌پوشند که عورت‌های بسیار زیادی را نمایان می‌کند، عورت چیست؟
اولا: باید رنگ پوست شما را بپوشاند، شلوار که رنگ پوست را می‌پوشاند. باید اندازه عورت را هم بپوشاند، شلوار تمام اندام زن را نشان می‌دهد گویا او لخت است، او حجابب می‌پوشد درحالی که شلوار پوشیده، این نامناسب است، این جا تناقض بسیار زیادی هست، اسلام حقیقی مد نظر ماست، هرگاه شما نتوانستی در سطح امت به اسلام عمل کنید؛ خودتان به تنهایی به آن عمل کنید، دخترانت را با حجاب کن، مواظب حجاب دخترانت باش، مواظب باش در خانه معصیت نباشد، شبکه‌های ماهواره‌ای بی بند وبار نباشد، شبکه‌های بی و بند و بار مشکل بسیار بزرگی است، باید شبکه‌ها و ملاقات‌هایی که در آن بی بند و باری نیست را کنترل کنیم.
اختلاط، شبکه‌های بی بند و بار، غیبت و سخن چینی اگر نباشد خانه حالت اسلامی می‌گردد و نزد خدا جایگاه والایی دارد و محفوظ می‌ماند.
از خدا مسألت دارم که ایمان همه‌ی شما و خانواده و فرزندانتان و سلامتی و مال و پایداری در شهرتان را حفظ کند.

 

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر