حالت سیاه
04-05-2024
Logo
موضوعات علمی- شماره فایل 10|30: ( مشروعیت قربانی ها, کعبه مرکز قدیم وجدید جهان,
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود و سلام بر سیدنا محمد راستین وعده ی امانت دار. پروردگارا، ما را علمی نیست جز آن چه به ما آموختی، به راستی که دانا و باحکمتی، بار الها، آن چه به سود ماست، به ما بیاموز و از آن چه به ما آموختی، به ما منفعت برسان و بر علم ما بیفزای، حق را به ما حق بنما و توفیق پیروی از آن را نصیبمان گردان و باطل را به ما باطل بنما و توفیق اجتناب از آن را به ما ارزانی کن و ما را از کسانی بگردان که سخن را می‌شنوند و از بهترینش پیروی می‌کنند و با رحمت خود ما را در زمره‌ی بندگان نیکوکارت قرار ده..

حکم قربانی، حکمت آن و شروط آن؟

قربانی یکی از شعارهای مسلمانان در عید قربانی است. مشروعیت آن: امام احمد و ابن ماجه روایت می کنند که ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده که فرمود:

((مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلا يَقْرَبَنَّ مُصَلانَا))
((کسی که توانایی داشته باشد اما قربانی نکند به مسجد ما نزدیک نشود))

[ابن ماجه از ابوهريره در سنن خود]

احناف از این حدیث شریف استنباط کرده اند قربانی واجب است و چنین تهدیدی به ترک غیر واجب داده نمی شود و دیگران گفته اند: سنت موکده است و دلایل خود را دارند.
در هر سال بر مسلمان بالغ عاقل مقیم و توانگر یک بار واجب است. از حدیث عائشه از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود:

((ما عمل ابن آدم يوم النحر عملاً أحبَّ إلى الله تعالى من إراقة الدم, إنَّها لتأتي يوم القيامة بقرونها, وأظلافها, وإنَّ الدم ليقع من الله عزَّ وجل بمكانٍ قبل أن يقع على الأرض تطيب بها نفساً))
((فرزند آدم در روز عيد قربان ، هيچ عملي انجام نمي‌دهد كه در نزد خداوند از ريختن خون قرباني محبوب‌تر باشد و همانا قرباني در روز قيامت همراه با شاخ‌ها ، سم‌ها و موهايش (در ميدان محشر ) حاضر مي‌شود و خون قرباني ، قبل از اين‌كه بر زمين بريزد در بارگاه الهي به مرتبه‌ي قبوليت مي‌رسد ، پس با طيب خاطر قرباني كنيد))

[منقول]

و از حدیث انس از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود:

((ضَحَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَبْشَيْنِ أَمْلَحَيْنِ أَقْرَنَيْنِ ذَبَحَهُمَا بِيَدِهِ, وَسَمَّى وَكَبَّرَ, وَوَضَعَ رِجْلَهُ عَلَى صِفَاحِهِمَا))
((پيامبر صلى الله عليه وسلم دو قوچ ابلق را قرباني كرد، و ديدم كه پاي خود را بر پهلوهايشان نهاد، بسم الله و الله اكبر مي‌گفت و آن‌ها را با دست خود ذبح كرد))

[بخاری]

حکمت آن: مسلمان توانمند برای سپاسگزاری از خداوند به خاطر نعمت های بی شمارش از جمله: نعمت هدایت، زندگی از سالی تا سالی دیگر، نعمت سلامتی و تندرستی، نعمت فراخی روزی علاوه بر کفاره ی گناهان پیشین، و نیز آرامش خانواده ی قربانی کننده و دوستان و همسایگان و مسلمانان فقیر این کار را می کند.
از جمله شروط وجوب آن: توانمندی یعنی بی نیازی، توانمند صاحب حد نصاب زکات افزون بر نیازهای اساسی اش می باشد یا در ایام عید به بهای قربانی نیازی ندارد. بنابراین کسانی که در روز عید به این پول نیازی ندارند از نظر فقها توانمند محسوب می شوند. یا کسی که در طول کل سال به بهای آن نیازی ندارد و تعیین معنای توانمند از نظر فقهای مختلف متفاوت است .

شروط حیوان قربانی و وقت قربانی چیست؟

حیوان قربانی شده باید سالم باشد و عیب و نقص آشکاری نداشته باشد که گوشت آن را تحت تاثیر قرار دهد یا به مصرف کننده اش آسیب برساند. بنابراین جایز نیست حیوانی با بیماری آشکار یا حیوان کور یا لنگ یا لاغر و یا گر باشد. بهتر است چاق ترین و بهترین نوع قربانی شود. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم قوچ سفید شاخ دار را قربانی می کرد.
هنگام قربانی پس از نماز عید و اندکی پیش از غروب آفتاب سومین روز از روز عید است و بهترین روز قربانی همان روز اول پس از نماز عید قربان و پیش از زوال خورشید است و قربانی در شب مکروه تنزیهی است.
قربانی باید از گوسفندان، شتران، گاوها، و گوسفندان از جمله بره و بز باشد به شرطی که بره به شش ماه کامل رسیده باشد و بزغاله از نظر برخی از امامان به یک سال رسیده باشد. مسلمان می تواند برای خود یا اهل بیت مقیم با او و یا افراد تحت سرپرستی اش قربانی کند و همه در پاداش آن شریک باشد.

 

مستحبات قربانی چیست؟

از مستحبات قربانی: قربانی کننده رو به قبله باشد و اگر خودش می تواند مستقیما خودش قربانی کند و بگوید: بسم الله والله أكبر، اللهمَّ هذا منك وإليك، اللهمَّ تقبَّل مني ومن أهل بيتي: و می تواند کسی برایش ذبح کند و مستحب است هنگام قربانی خانواده اش حاضر باشند. چراکه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید

((قومي إلى أضحيتكي فأشهديها فإنه يُغْفَر لكي عند أول قطرة دمٍ منها))
((برخیز و نزد قربانی ات بیا و گواه باش که با ریختن اولین قطره خون آمرزیده می شوی))

[منقول]

مستحب است قربانی سه قسمت شود و یک قسمت برای خانواده بماند و یک قسمت برای خویشان و دوستان و همسایگان خیرات نماید و یک سوم آخر را به فقرا و بینوایان مسلمان ببخشد. خداوند متعال می فرماید:

﴿فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ﴾
(از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد)

[حج: 36]

جایگاه کعبه ی مشرف بر جهان از نظر موقعیت و مرزهای جغرافیایی:

بیت الله حرام مرکز دایره ای پیرامون قاره های قدیم و جدید جهان وخشکی هایی است که پیرامون این خانه به طور منظم گرد آمده اند. این حقیقت را پژوهش های علمی مرکز پژوهش های ستاره شناسی در یکی از سرزمین های عربی همسایه تایید کرده است. این کار با بکارگیری ماشین حساب جهت محاسبه ی مسافت های میان مکه وتعدادی از سرزمین های قدیم و جدید جهان انجام شده است .
پس از محاسبات ماشین حسابی و کامپیوتری ثابت شده که دورترین سرزمین های کناره ی زمین در افریقا و اروپا وآسیا که جهان قدیم است در هشتاد هزار کیلومتری مکه مکرمه قرار دارند.
و جهان جدید یعنی استرالیا و آمریکا نیز در سیزده هزار کلیومتری آن قرار دارند. بنابراین: مرکز جهان قدیم و جدید است. محیط جهان جدید سیزده هزار کیلومتر است یعنی هر شهر پیرامون این جهان و جهان قدیم هشت هزار کیلومتر از مکه فاصله دارد.
براساس این پژوهش روشن شده که بیت الله الحرام مرکز هندسی سرزمین های خشک است و از جمله آیات دال بر بزرگی خداوند این است که می فرماید:

﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ * فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ﴾
(در حقيقت نخستين خانه‏ اى كه براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است * در آن نشانه‏ هايى روشن است)

[آل عمران: 96-97]

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر